Vin(gligt)

2009-07-29
00:00:48

Staffan Hellstrand - Mer än "Lilla fågel blå". Larmtorget Kalmar.
Staffan Hellstrand, Larmtorget Kalmar

Jag presenterade mina planer inför kvällen. 19.00 konsert med Staffan Hellstrand på Larmtorget. Min vän skulle ned till Långviken och bada men absolut inte följa med på konserten. Jag följde med och badade. När det sedan drog ihop sig till konsert fick jag sällskap till Larmtorget av min vän som hävdat att Hellstrand inte var något för henne då han enligt henne endast gjort en bra låt nämligen bestämt "Lilla fågel blå". Skulle hon gå från konserten med samma uppfattning?

När vi entrar Larmtorget möts vi av ett publikhav som vi måste passera för att få en riktigt bra plats. Vi lyckas höra lite av Jessica Persson som blev vinnare i dagens deltävling i Svensktoppen nästa. Om ni klickar här och lyssnar på låten Varje andetag förstår ni varför damen gick och vann.


Din mästare röst intar Larmtorget och jag är lite orolig över hur långt tid mitt sällskap ska hålla ut. Själv har jag följt Hellstrand sedan jag fick min första skiva tidigt 90-tal och haft svårt att fatta varför inte folk upptäckt honom såsom folk upptäckt Winnerbäck, en artist som Hellstrand skrivit låtar till.  Ikväll visar sig Hellstrand från sin bästa sida. Konserten är en blandning av gammalt och nytt. Hellstrand växlar mer rockiga inslag med akustiska mästerverk och genuin vistradition. När han tolkar Dan Andersson a capella klappar publiken som i trans så att det ekar över ett Larmtorg fyllt till bredden med folk. När konserten börjar lida mot sitt slut och solen slamdunkats bakom teatern och Hellstrand inte ännu bjudit publiken på "Lilla fågel blå" medger mitt sällskap att hon hört sju låtar hon finner bra. Hellstrand är så mycket mer än "Lilla fågel blå"

Ett stort tack till Staffan Hellstrand för konserten och ett stort tack till de individer i Kalmar som tagit intiativet till kvällarna  fyllda med musik på Larmtorget.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: