Vin(gligt)

2009-07-13
23:11:42

Rosévin och laxburgare en oanad kombination...
Laxburgare & Rosévin en tillsynes märklig kombination för dig som aldrig tänjer på gränser och vågar prova nya väger


Kanske hade jag drabbats av andra gradens solsting då större delen av dagen spenderades på beachen i Köpingsvik, Öland  tillsammans med de goaste av vänner. Den något märkliga och oanade kombinationen av mat -oh dryck som jag beställde i fredags skulle då kunna avf'ärdas som en direkt konsekvens av mitt tillstånd. Dock tror jag att jag var i mina sinnes fulla bruk då jag beställde in laxburgare och ett glas rosévin innan kvällens äventyr tog vid. Mig veterligen har ingen i min närhet tidigare fått upp ögonen för rosévin och laxburgare i kombination. För en kort sekund efter jag lagt bestämt mig börjar jag vackla och är beredd att sålla mig till skaran som aldrig vågar prova nytt. Men som tur var så övertalar min gode vän med ypperlig smak och bloggen systrarnabergenhem.blogg.se mig att rosévin fungerar galant till lax. När jag får in maten och drycken och avnjuter måltiden inser jag att hon har rätt.

Rosévinet jag dricker är Valle Reale Vigne Nuove Cerasuolo. Ett italienskt rosévin från distriktet Montepulciano d'Abruzzo. Vinet stoltserar med en bärig och harmoniserad örtig smak i vilken inslag av hallonbåtar och gelehallon anger tonen. Helt galant till min laxburgare jag äter till. På Systembolaget kostar vinet 79 kronor. Jag vågade prova en ny kombination jag inte provat förut och gick nöjd och glad ut i natten. Laxburgare och rosévin är inskrivet i min menylista inristad i mina sinnen för att stanna.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: