Vin(gligt)

2009-01-31
11:34:53

Spännande vitt vin bland nyheterna i februari....
Jag fick frågan om jag hade några vita viner att tipsa om bland dem som släpps nu på måndag, den 2 februari. Efter att jag tittat igenom nyhetslistan med vita viner så finner jag två viner mer spännande än de andra. Det är en Gewürztraminer och ett Riesling. Varför dessa två viner?

Ända sedan rundvandringen under mässan Det Goda Köket med Kinna som skriver bloggen Kinnas blogg - mormors mat har jag varit nyfiken att dricka ett annat vin gjort på druvan Gewürztraminer än det hon tipsade om. Då var det Sonnenglanz Gewürztraminer 2004 från distriktet Alsace Grand Cru som fängslade oss. Tanken som slog mig då var om alla viner gjorda på den druvan stoltserar med samma förföriska halvtorra härlig honungslena smak som Sonnenglanz. Nu får jag ett skäl till att utröna om så är fallet. Gällande Rieslingvinet så väljer jag att lyfta fram det då jag själv länge hållit mig till Georg Breuer och vinet som kostar 109 kronor. Nu ser jag en möjlighet att gå upp någon prisklass genom detta vin i nyhetssortimentet. Detta för att vid tillfälle ta ytterliggare ett steg och gå tillbaka till Georg Breuer men då till deras något dyrbarare viner.



Nals Margreid Gewürztraminer 2007 italienskt vin gjort på druvan Gewürztraminer  Smakbeskrivningen hämtad från Systembolaget förnimmer om att det är torrt, kryddigt, aromatiskt och blommigt vin. Inslag av honung, persika och ananas får mig att hoppas på att det har en honungslen smak. Kanske inte riktigt så god som Sonnenglanz men en bra bit på vägen. Vinet kostar 109 kronor.



Erdener Treppchen Riesling Spätlese 2007 Tyskland  och distrikt Mosel. Smaken enligt produktinformationen på Systembolaget vittnar om att Erdener är ett Halvtorrt, ungdomligt, påtagligt friskt vin med inslag av aprikos, äpplen, apelsinblommor, gummi, honung, mineral och citrus. Fråga mig inte hur gummi smakar men bortsett från det låter det riktigt smutt. Får se om vinet smakar lika för mig och för er läsare. Vinet kostar 195 kronor.
Kommentarer:
#1: Tezzan

Åh, vad kul med en blogg som handlar om vin :) Jag kommer tillbaka igen!

2009-01-31 @ 16:33:07
#2: Anonym

Hej Tezzan

Du är välkommen tillbaka

2009-01-31 @ 17:38:55

Tack för besöket Tezz och välkommen åter

2009-01-31 @ 18:05:36
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: