Vin(gligt)

2009-01-19
23:52:08

Ska jag lufta vinet och om så är fallet hur länge?
Frågan om huruvida ett vin skall luftas och hur länge så skall ske har säkert lika många svar som det finns åsikter om Robert Karlsson var rättmätig segrare under idrottsgalan när Zlatan var en av de nominerade. Huruvida det var rätt eller inte låter jag vara osagt men en sak som talar mot Zlatan är att han säkert inte slagit en enda vettig wedge i år., vilken Karlsson  gjort i sömnen. Ja diskussionen skulle kunna hålla på i oändlighet. På liknande sätt går det att diskutera frågan huruvida ett vin ska luftas och i sådana fall hur länge i all oändlighet.

Min ambition med det här inlägget är att guida er i frågan. För att leva upp till min ambition tar jag vinexperten hjälp av Johan Magnussons tankar från "Boken så bygger din vinkällare". Nämnvärt om Johan är att han numera är fullt upptagen med att etablera en ny vinlagringskällare lite längre upp på Grevgatan i Stockholm, www.magnussonfinewine.com, som ska arbetar mer koncentrerat med att skapa värden i kundernas vinkällare.

Luftning.


Jag har tidigare hört att det räcker att enbart dra ut korken på ett vin för att det ska luftas, något som styrks då det på Manolo.se skrivs det att "Vin serveras med fördel direkt ur flaskan. Enda anledningen jag kan se till att hälla upp vinet på karaff är om du misstänker att delar av korken fallit ner i flaskan och du vill se om det ändå är drickbart. Möjligen har du hört talas om uttrycket att “lufta” vinet, men för att göra detta räcker det att korka upp vinet en stund innan servering". Detta är en sanning med modifikation då ett vin där enbart korken dragits ut behöver stå i 300 timmar för att få samma luftning som ett som hälts över karaff.

I boken "Så bygger du din vinkällare" skriver Magnusson att alla viner bör luftas eller andas en viss tid före servering. Ju yngre och mer slutna desto längre tid oavsett om vinet är enkelt eller komplext till sin karaktär. Vidare menar författaren att luftningen sätter igång en oxidation som öppnar vinet både doft och smakmässigt. Principen för luftning är att ju yngre och kraftfullare ett vin är desto längre i förväg bör det luftas. 3-4 timmar framhåller Magnusson att ett riktigt kraftfullt rött vin ska luftas.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: