2009-01-24
17:21:34
SJ - En personlig betraktelse om tågen som försvann...
Varje morgon och varje kväll fem dagar i veckan kastar jag mig in i ett lotteri som kallas tågpendling. Detta då jag bor i Kalmar men jobbar i Emmaboda och tåget är det effektivaste färdsättet när allt går enligt plan. Att jag benämner pendlingen till och från arbetet för lotteri beror på att det är tämligen omöjligt att förutse om tåget kommer i tid. Sträckan Kalmar-Emmaboda tar 27 minuter i bästa fall och tar jag tåget hem till Kalmar 16,24 är jag rimligen i Kalmar vanligt vis 16,55 godtagbar försening inräknad. Den här veckan då tågförbindelserna på sträckan duggar tätare än innan jul, vilket skulle underlätta mitt pendlande, har det varit vanligare att jag anlänt till Kalmar vid 18,30 trots att jag varje dag infunnit mig på stationen i Emmaboda i god tid till tåget som gör att jag är hemma vid 17,00 och därav hinner med allt planerat. Snitt förseningen den här veckan per dag är för en sträcka som tar en halvtimme ca 2 timmar. Fyra av fem dagar har tåget varit försenat antingen till eller från jobbet och detta i ett land som ska vara toppmodernt. Det märkligaste av allt är att det både på vägen hem under torsdagen och fredagen på ett oförklarligt sätt verkar som det försvunnit tåg och avgångar ställts in. Sveriges järnvägar börjar mer eller mindre framstå som något Bermudatriangelsliknande . Kanske är det då så att de magnetiska fält som sägs husera i Bermuda även slår ut all elektronisk utrustning på tåg och hela järnvägsnät i moderna Sverige. Klart är att järnvägsnätet inte moderniserats för att svälja täta förbindelser och snabba tåg. Föga modernt är även det faktum att det för att klara av en reseplanering sätts in lok av 80-tals karaktär, helt uppåt väggarna för tänk om taxibolag skulle strunta i att modernisera och köpa in gamla Volvo 740 bilar, vem skulle vilja åka med det bolaget???
I japan är snitt förseningen 13sekunder för tåg, så varför är det så svårt i Sverige. För 20 år sedan stoltserade kalmarföretaget Kalmarverkstad modernt Bombardier, som sedermera lämnade staden,med parollen "Nu järnvägar snabbtåg". Verkar dock som om inte Sverige som sägs vara toppmodernt tog till sig av budskapet. Snälla ställ upp för oss som pendlar dagligen och lev upp till parollen "Nu järnvägar snabbtåg" eller i vart fall gör så att tåg går när det är sagt att det ska gå.
I japan är snitt förseningen 13sekunder för tåg, så varför är det så svårt i Sverige. För 20 år sedan stoltserade kalmarföretaget Kalmarverkstad modernt Bombardier, som sedermera lämnade staden,med parollen "Nu järnvägar snabbtåg". Verkar dock som om inte Sverige som sägs vara toppmodernt tog till sig av budskapet. Snälla ställ upp för oss som pendlar dagligen och lev upp till parollen "Nu järnvägar snabbtåg" eller i vart fall gör så att tåg går när det är sagt att det ska gå.
Kommentera inlägget här: