Vin(gligt)

2009-01-06
19:42:09

Hur mycket kommer efterfrågan på vin signerade Carl Jan öka om han går och vinner Lets Dance?
Hur mycket kommer efterfrågan på vin signerade Carl Jan att öka om han går och vinner Lets Dance?
Vinet Carl Jan Vit Bordeaux 2006


Som en blixt från klarblå himmel över en fika  far tankarna runt och plötsligt  dyker funderingar upp huruvida värdet på viner signerade Carl Jan kommer att påverkas om han går och vinner Lets Dance. En diskussion tar fart. För att få ett slut på denna diskussionen illa kvickt hade ett enkelt svar kunnat levererats med blixtens hastighet Nämligen;  Vin från Carl JAN är och förblir ett budgetvin där värdet inte ändras nämnvärt, såtillvida inget spektakulärt sker. Dvs vinet betraktas inte som Fine Wine. Fine Wines är beteckningen för de viner som har ett andrahandsvärde och som är värda att investera i ur flera aspekter. Den främsta aspekten är den smak- och doftmässiga, där egenskaper hos vinet växer och förbättras med lagringstiden. En annan aspekt är den rent monetära, där vissa viner ökar i värde med tiden. Dock går viner från Carl Jan oftast att lagras och jag har inget emot dem personligen.

Istället för att avsluta diskussionen bums så formuleras funderingen om för att mynna ut i frågan: Hur mycket kommer efterfrågan på viner signerad Carl Jan påverkas om han går och vinner Lets Dance?

Tankarna sätter återigen fart efter en smakbit på smultronpajen och några droppar kaffe. Diskussionen tar omvägar kring nationalekonomiska teorier som i detta inlägg kortas ned till något så självklart som att efterfrågan påverkas av produktens pris, priset på andra varor, inkomst, smak och mode och förväntningar. vintets kvalité och omdömet vinet får av vinkritiker och andra opinionsbildare styr även efterfrågan. Viner signerat Carl Jan såväl rött som vitt kostar 96 kronor  och inom prisklassen 80-100 kronor har de enligt systembolagets sökmotorer några hundra konkurrenter. Med andra ord finns det mängder av vin som håller lika bra eller bättre kvalitet än viner signerat Carl Jan och Carl Jans viner ändrar inte kvalitetsstämpel över en natt. Vi rör oss allt närmare teorier i marknadsföring.  Vare sig Lets Dance berör dig eller inte så kommer medier följa varje steg de tar på dansgolvet.  Hur Carl Jan lyckas och den ökade mediebevakningen kan mycket väl få positiva konsekvenser på efterfrågan på hans vin. Det kan mycket väl bli så att folk ser Lets Dance på TV, läser om Carl Jan i tidningar. Varumärket Carl Jan frodas, vilket gör att de i vimlet av viner på systembolagets hyllor om de beslutat att köpa vin i prisklassen runt 100 kronor fastnar för viner med Carl Jan på etiketten då de känner igen namnet och har skapat sig en bild av det. Dock stoltserar viner från Carl Jan enbart i beställningssortimentet på Systembolaget, vilket gör det svårt för spontan shopping på detta sättet.

Som ni kanske förstår så är det omöjligt att svara på hur mycket efterfrågan på viner signerade Carl Jan öka om han går och vinner Lets Dance.

En galant fika stördes under 10 minuter av diskussionen ovan och allt detta eftersom ett mejl dykt från Carl Jans vinklubb i vilket vinet Carl Jan vit Bordeaux 2006 marknadsfördes.

Lägg dig gärna i diskussionen som är skriven med glimten i ögat......

Kommentar:
#1: Milla.

vad kul att du är med och "tävlar" om att bli dagens blogg för imorgon :) kika in efter 00.00 ikväll så ska vi se vem som vinner. :) kram

2009-01-06 @ 21:21:36
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: