Vin(gligt)

2009-01-17
22:36:04

Alkoholfritt - en nykter tillställning...
I dagens utgåva av dagstidningen Barometern  och dess tillhörande bilaga vid namn Bonus fastnade jag vid en artikel med rubriken "Festligt utan Alkohol". Artikeln hade tagits fram då en läsare som själv inte nyttjar alkohol skrivit in till redaktionen och efterlyst alkoholfria alternativ.  Detta då  personen i fråga kände sig mindre välkommen till middagar där man inte räknat med alkoholfritt till maten. Artikeln fick mig att inse att även jag skrivit lite dåligt om alkoholfria alternativ. Något jag nu vill råda bot på. Detta inlägg är inte enbart riktat till nykterister utan även till de som av annan orsak avstår alkoholen, kanske på grund av sjukdom, allergi, graviditet, religion, har förnuftet att säga nej då de ska köra bil under morgondagen, inte känner för att dricka eller avstår från alkohol av annan anledning. Inlägget är även till som inspiration till alla som skall bjuda in till  middag eller till fest, då det inte är alltid som alla dricker alkohol. Nedanför följer en genomgång av några vita-, röda- och mousserande viner med den likheten att de är alkoholfria samt huserar i Systembolagets sortiment.



Sutter Home Fre Chardonnay - Torr, fruktig smak med viss sötma, inslag av aprikosmarmelad och citrus.


Sutter Home Fre Premium White - Torr, druvig smak med viss sötma, inslag av fruktkola, ananas och lime.


Sutter Home Fre Premium Red - Bärig smak med viss sötma, inslag av jordgubbar, blåbär, vanilj och örter.



Sobrium Rosé - Halvtorr, lätt, fruktig smak med inslag av körsbär, cocktailbär och svarta vinbär.


Schloss Boosenburg - Lätt, frisk smak med viss sötma och inslag av äpple.



Sanbitter Röd - Halvsöt, bitter smak med inslag av citrus och malört.



Maison Rosé - Söt, mousserande, druvig, syrlig smak med inslag av rabarber och röda bär.


Loxton Cabernet Sauvignon - Bärigt, syltigt, aningen örtigt vin med inslag av blåbär, katrinplommon och vanilj.



Inglenook St Regis Cabernet Sauvignon - Frisk, bärig smak med ton av blåbär, lingon och gräs.



Grains de Folie Syrah - Torr smak med viss sötma, inslag av röda vinbär och gräs.



Chapel Hill Sparkling Collection Doux - Söt, fruktig smak med inlsag av vingummi, röda äpplen och mandel.



Blue Nun Light - Lätt smak med viss sötma, inslag av rött äpple och mandarin. 33 kronor.

Smakbeskrivningen är hämtad från Systembolaget
Kommentarer:
#1: Karin

Alkoholfritt vin? Det kanske skulle vara något för mig.

2009-01-19 @ 00:29:14

Ja varför inte det börjar komma allt mer på den fronten och några är riktigt goda

2009-01-19 @ 22:08:17
#3: Cicci

Hej!

Satt och googlade på alkoholfritt och hittade till din blogg! Det jag själv kan säga efter att ha provat de flesta alkoholfria i systembolagets sortiment är att vinerna tyvärr inte smakar vin egentligen, de känns rätt söta, lätta och smakar mer som saft. Däremot är den alkoholfria ölen och cidern kanonbra! Både Carlsbergs alkoholfria alternativ och en ganska ny weissbier passar väldigt bra till nästan vilken maträtt som helst. Ifall jag behöver ett alkoholfritt alternativ då jag bjuder på middag kör jag mycket hellre med den alkoholfria ölen än med vinet.

2009-04-19 @ 18:43:24
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: