Vin(gligt)

2009-01-06
13:03:41

Neil Ellis "Sincerely" Sauvignon Blanc 2007 & Sequillo White 2007
Frostbiten, kylan går bersärk i stan och staden har dragit på sig ett vitt täcke. Vad passar då bättre än att drömma sig bort till sydligare breddgrader om än dock bara smakmässigt. Något som jag gjorde och botaniserade i två vita viner från Sydafrika av olika karaktär.


Två goda vita viner från Syd Afrika


Sequillo White 2007, Sequillo Cellars, Voor Paardeberg, Sydafrika. Bokam vinet står Sadie Family Wines vars viner importeras till vårt avlånga land av Vinobele Wine Agency. Sequillo white är en druvblanding ihopkomponerad av chenin blanc, grenache blanc, roussanne och viognier. Smaken är frisk med en aptitretande fruktsmak med inslag av annanas, och citrus, som med en mild fatkarakter mynnar ut i en elegant och lång eftersmak. Huruvida vinet vinner på lagring verkar det råda delade meningar, Systembolaget hävdar att det inte gör det medan andra hävdar att det gör det. Vinet kostar 195 kronor och finns i systembolagets tillfälliga sortiment från och med september 2008. Vinet är väl värt sina pengar.

Neil Ellis "Sincerely" Sauvignon Blanc 2007
. Stellenbosch Sydafrika. Vinet produceras av Neil Ellis som sägs vara en av de bästa vinmakarna i regionen. I en sök i Systembolagets register finner jag inte vinet Sincerely från Neil Ellis, däremot finns det ett vin från honom gjort på samma druva i beställningssortimentet. Det vinet kostar 155 kronor. Huruvida de båda vinerna skiljer sig åt är jag inte inte rätt man att fråga då jag endast smakat Neil Ellis "Sincerely" Sauvignon Blanc 2007. Vinet är gjort på druvan sauvignon Blanc. Vinet har en bra syrebalans och en finstämd fruktighet örtigt till sin spets. I smaken framträder krusbär och lime. Helt klart uppfriskande.

Två viner jag rekommenderar även om Neil Ellis Sincerely verkar vara lite knivigt att få tag på...Det var en ren slump att jag fick tillfälle att dricka vinet.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: