Vin(gligt)

2009-12-20
19:20:54

Vin(gligt) svarar på juliga frågor i Tidningen Barometern...
En lördag i månaden lämnar Vin(gligt) de digitala medierna för att uppta utrymme i den lokala tidningen i pappersformat. I Tidningen Barometern svarar jag bakom denna blogg på frågor rörande mat och dryck då jag ingår i tidningens mat- & dryckespanel. Igårdagens upplaga av Barometern var det dags igen. Denna gång var det som sig bör jultema på frågorna. Hoppas jag lyckas inspirera någon. Här följer frågorna och mina svar på dessa om du inte redan läst dessa.....

Vad och hur äter du på julafton?

Julaftons morgon börjas alltid med risgrynsgröt, sedan fortsätter måltider att byta av varandra liksom julsångerna under en långdans som varar framåt småtimmarna. När kvällen tänds blir det en lång julmiddag med traditionsenligt
julbord. Sedan tar julgodiset vid. Kvällen brinner upp och en klassisk nattmacka med skinka blir kvällens sista måltid. För att skölja ned all mat blir det kaffe, must, någon öl samt ett glas rött…

Ditt bästa tips på en lyckad glöggbjudning! Vad bjuder du på?

En kväll som får deltagarna på bjudningen att le bakom slutna ögon. Tilltugg blir därför köpta pepparkakor och ädelost. Bakas det så bjuds det på mjuk pepparkaka med vit choklad. På dryckesfronten ber jag gästerna att ta med glögg eller valfri dryck. Jag köper själv Blossa 09. Sedan bjuder jag på en outsider för att vidga folks vyer. Nämligen Champagne något värmd utan att säga vad det är, ett test för att se vad folk tycker. Jag har provat och
det är faktiskt godare än vad det låter.

Hur önskar du att mat- och dryckåret 2010 kommer att se ut?

Jag önskar att folk vågar experimentera mera och vågar utmana invanda mönster både gällande mat och dryck. Jag önskar att drinken Röd Ranson blir ett allt vanligare inslag på stadens krogar. Sedan önskar jag att Kalmar får egen saluhall, kanske en vinbar eller i allafall en mässa där lokala aktörer visa upp sig inom mat och dryck. Som det är nu händer allt i Stockholm dessvärre.

Ditt bästa julklappstips?

Jag tar tillfället i akt och marknadsför den vinkurs jag själv ligger bakom. Vin(gligt) är namnet på den och det är en introduktionskurs.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: