Vin(gligt)

2009-12-15
00:03:08

Veckans vin, samt en hyllning till Winnerbäck och alla andra som tar åt sig...


I skrivande stund skrattar radion ut en av Lars Winnerbäcks bästa låtar. En låt som for tankarna till en galant middag i goda vänners sällskap, en middag då det samtalas om fördjupade tankar om livet.

Om jag anordnat en Sådan middag här och nu skulle jag bjudit på kycklinggryta med smak av Västerbottenost . Till det hade jag bjudit På ett sydafrikanskt vin framställt på druvan Merlot...

...nämligen Porcupine Ridge Merlot som kostar 99 kronor på Systembolaget. Till färgen är vinet mörkt rött. Doften är aningen rökig med inslag av bland annat plommon. Vinet stoltserar med en smak som förför med rökighet synd
Milda inlindad i toner av plommon, lakrits och vanilj. Ett fruktigt balanserat vin som förgyller och i det närmaste gifter sig med kycklinggrytan. Winnerbäcks låten är förövrigt "Du min vän i livet".

"Du min vän i livet" spelades aldrig på konserten förra veckan i Teleborgshallen men vad gör det när det såhär en vecka efter konserten fortfarande återstår ett öronsus av välbehag. En vän som var på konserten och sedan höll mig vaken på myrstigarna österut till Kalmar under stjärnklar decemberhimmel beskrev idag konserten som minst sagt magisk. Gosse vad rätt hon har, förövrigt en sådan vän som får en att le och glömma bort all trötthet....
Lite svårt att dela med mig av den magi som upplevdes där och då i Växjö men jag kan bjuda på ett intro till låten  Söndag 13.3.99. Kan ni känna magin?


Det här är det första inlägget ut denna vecka som kommer att bli briljant om allt slår in som sägs vara på gång.

Sagt av herr Winnerbäck under konserten:

  • Det är underbart att vara här ikväll, men ändå lite läskigt. Ni är så många. Det är lite som att vara en pilot, och så när man ger sig upp i luften så kommer man plötsligt på, jag är flygrädd.
    Ni är luften. Det här är ett fint sätt att komma hem på.

  • en tidning listade en gång tjuriga artister, jag blev inte bara omnämnd och utvald, jag fick till och med ett eget stycke. En del tycker ju att jag är tråkig och tjurig för att jag inte ställer upp på en massa intervjuer men jag tycker inte att jag är tjurig och hoppas att ni inte tycker det heller (publiken:näääe!)
    Men jag ser det såhär; när jag gick på en förskola i Vidingsjö skulle vi ha julgransplundring och dansa kring granen. För att symbolisera min utanförskap hade jag på mig en KISS tröja och jag tänkte, att man kan ju inte dansa kring granen i en KISS tröja. Men då sa min fröken att annars fick man ingen godispåse.
    Så då rymde jag.
    När jag kom tillbaka satt alla barnen där och åt ur sina godispåsar men då såg jag att det bara var clementiner och russin i. Så jag tänker, varför ska jag nu börja dansa runt granen, när jag är 34 år och inte måste? Jag kan köpa min egen godispåse
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: