Vin(gligt)

2009-12-31
01:09:20

Champagne å de då va

Nyårsafton stundar så självklart ett inlägg om Champagne

Nyårsafton stundar och under denna dag kommer många av oss att vandra champagnegatan fram och åter innan det är dags att vända blad för ett nytt år med nya eskapader. Ett storslaget 2010 något vassare än 2009 tar vid. Ja varenda tår, varenda skratt varenda dröm ska vi ha fatt ja allt ska sugas ut ur varje dag och natt 2010.

 

Festen kan börja och nu står tiden stilla när allt annat rör sig i en slingrande långdans. Mat och dryck, samtal och skratt. Någon håller ett bejublat segertal efter att kammat hem vinsten i den legendariska nyårskampen.  Dansen går och innan någon hunnit med att trampa på någons tår är det dags att trotsa kylan för att se raketerna måla himmelen i regnbågens alla färger. När raketerna lyfter är alla barn igen och när alla är barn då finns det bara en väg hem och det är den som är bredast, glattast och längst.

 

Champagne å de då va

Champagne som jag har valt att skåla in det nya året med heter De Canteneur Brut. En champagne som jag aldrig tidigare druckit och som jag erhållit av en av mina bästa vänner. Champagnen lyser med sin frånvaro på Systembolaget. Dagens sanning är att denna dryck borde ta och marknadsföras bättre, då de flesta av länkarna på google handlar om vilsna själar som druckit den men aldrig funnit den åter och nu efterlyser om någon vet något om den. Vad jag lyckas erhålla i informationsväg är att De Canteneur Brut kommer från ett nyrenoverat sagoslott i Epernay som vanligtvis saluför deras champagne under namnet Comtesse Lafond. Jag har tidigare druckit Comtesse Lafond och då skrev jag följande: En intensiv och komplex Champagne med aromatisk frukt, aningen smörig och rostig i karaktären, som där och då gav samma upplevelse som när man slår en vettig wedge under en golfrunda som limmar flaggan eller rent av går i, eller som när du möts av ett leende av den där personen du känner lite extra för.

Om De Canteneur Brut smakar lika gott så kommer det bli en bra start på 2010.

 

Vilket Champagne/Mousserande vin ska ni läsare skåla in det nya året med?

 

Vi ses nästa år...

 

Kommentarer:
#1: Michaela

Fint citerat Winnerbäck i början.

Själv blev det Dopff eftersom huvudsyftet var att ta sabreringsoskulden och kände att det inte var värt med nåt fint om jag skulle misslyckas. Lyckligtvis gick det strålande och det nya året avslutades med bravur.

God fortsättning!

2010-01-03 @ 18:33:01

Tack, härligt att det gick bra med sabreringen. Själv har jag inte tagit sabreringsoskulden ännu. Men blir nog av med den vad det lider. Har alltid haft som ursäkt att "skumpan" varit lite väl dyr för att misslyckas på.



God Fortsättning!

2010-01-04 @ 21:34:16
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: