Vin(gligt)

2009-08-18
23:08:21

Vedré 2006
Vedré 2006 sydafrika vin


Jag får lov att erkänna det faktum att det var designen på flaskan som fick styra vid vinvalet inför helgen som varit. Den flaska som jag ansåg mest frapperande för stunden i hyllsystemet på Systembolaget i Kalmar var Vedré 2006, vars svart och vitrandiga flaskhals för mina tankar till Italien och fotbollslaget Juventus. Jag drömmer mig bort och en kort sekund innan det är dags att betala flaskan låtsas jag vara Del Piero, storstjärnan i Juventus.Jag glider runt under Italiens sol på ett grönt fällt och ler, rör bollen ibland och allt som oftast blir det då mål. Hur svårt kan det vara. Långsökt? Nope Flaskhalsen är liksom Juventus tröjor svartvitrandiga, varför det passar att leka Del Piero, drömma sig bort från vardagen, jag nyper mig i armen vaknar och betalar 99 kronor för vinet...

Del Piero - Vedré 2006. Svart och vitt så det förslår


Vedré 2006 är ett hetlevrat spanskt vin från distriktet Jumilla. Vinet som produceras av  vinhuset Bodegas Carchelo är en komposition av 50% monastrell, 25% syrah och 25% tempranillo. Monastrella är en ny bekantskap för mig. När jag drar ur den vita korken på vinet sipprar en rik och fruktig doft ut. En doft fullspäckade med kryddiga toner och några stänk av lakrits och torkade daddlar. Att korken är vit är en del i den klockrena och tilltalande förpackningen. Marknadsförarna på Bodegas Carchelo har tänkt till och använder sig av en gnutta Storytelling på baksidan av ettiketten, allt för att få mig att inte tröttna.

Jag dricker vinet till kryddbiff. Något som visar sig vara riktigt gott. Vinet och köttet kompletterar varandra. Vinet tillför köttet en extra dimension med sin fruktighet och sina kryddiga toner som på sin väg genom gommen uppvisar inslag av russin, lakrits och uttmynnar i en eftersmak som för tankarna till mmmm chocklad. Drick det här vinet till mat för det blir lätt långtråkigt att dricka utan något som kompletterer. Inget pratvin med andra ord...

Den vita korken är en genomtänkt detalj.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: