Vin(gligt)

2009-08-24
23:58:47

Frem Barbera d'Asti 2006
Frem  Barbera d'Asti 2006

Jag valde vinet dels för att jag enbart hört gott om det men även också för den rofylda signalen vinets ettikett utsänder. En hund avbildad som tittar ut mot havet. Mina tankar förs bums till Sarah Assbrings artistnamn, El Perro del Mar, som betyder hunden från havet.  Känske är jag ensam vid den tanken då jag ser vinets ettikett. Men faktum är att P3 Pop denna måndag har ett inslag om just El Perro del Mar som fyller mina öron samtidigt som jag sitter och ska bedöma ett vin med en hund på ettiketten. VIlket sammanträffande.

Vinet från den italienska producenten Scagliola är framställt på druvan Barbera. Doften som sprids i rummet då vinet korkas påminner främst om kryddig korv. Smakmässigt bjuder vinet på toner av choklad, örter och plommon. Vinet är mycket fräscht och stoltserar med ypperlig elegans och längd. Det är ett utsökt kryddigt vin som ska drickas här och nu till en maffig köttbit. Själv avsmakar jag vinet till Grillad entrecôte med kryddrostade grönsaker och avokado. Vin och mat i kombination visar sig vara ett riktigt bra val för livsnjutaren. Vinet kostar 157 kronor vilket är föga avskräckande.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: