Vin(gligt)

2009-04-07
21:42:13

Tommasi Amarone della Valpolicella Classico 2003


L’Amarone Tommasi è prodotto con i quattro  vitigni della Valpolicella: Corvina, Corvinone,  Rondinella e Molinara. La tradizionale “pergola”  ed il moderno “guyot” sono i metodi utilizzati per  coltivare i vigneti e solo i grappoli migliori sono  selezionati per la produzione dell’Amarone.

L’Amarone Tommasi è prodotto con i quattro vitigni della Valpolicella: Corvina, Corvinone, Rondinella e Molinara. La tradizionale “pergola” ed il moderno “guyot” sono i metodi utilizzati per coltivare i vigneti e solo i grappoli migliori sono selezionati per la produzione dell’Amarone. L’Amarone Tommasi è un vino unico! È un vino da servire nelle occasioni speciali, con piatti di carne rossa, selvaggina e formaggi stagionati. Ma può essere sorseggiato dopo cena, davanti al caminetto, compagno ideale di una piacevole conversazione.

Tänk om jag kunnat blogga helt på Italienska. Kanske hade jag bättre kunnat förmedla känslan av att dricka ett briljant italienskt vin då. Jag skruvar tillbaka tiden en aning nämligen till lördagens bjudning som hade en touch of Italy. Le Cupole och Grappa har jag redan skrivit om. Sist ut den kvällen från Italien var en Amarone. Närmare bestämt Tommasi Amarone della Valpolicella Classico 2003.

Tommasi Amarone della Valpolicella Classico 2003 bidrog ytterliggare till att förstärka den bild kring italienska viner som började skissas upp efter första smutten av Le Cupole. Med en framfusig smak med påtaglig kryddighet och toner av körsbär, lakrits jär jag beredd att hylla det här vinet. Ja konstigt nog finner jag även spår av min favorit i träsket bland teblandningar nämligen Sörgårdste. När jag dricker den här amaronen vill jag bara ha mer. Gärna någon ur prisklassen ett snäpp högre. Tommasi kostar 259 kronor.

 Jag måste helt enkelt börja pröva mer Amarone, samtidigt som Le Cupole öppnat dörren till Toscana. Nu ska det botaniseras bland Italienska viner......

Inte helt oväntat har jag den här låten närmast hjärtat när jag tänker Italien.....Un Estate Italiana - Gianna Nannini & Edoardo Bennato.

Kommentarer:
#1: Linda

Kul blogg och en amarone är ju nästan aldrig fel.



Ta gärna en titt in på min nystartade blogg.

MVH Linda

2009-04-07 @ 22:32:54
#2: Mikael

Härligt att du gillar min blogg. Jag har varit inne och tittat på din blogg. Inte illa, dessutom är du ett fan av Winnerbäck, så jag kommer att besöka din blogg för inspiration

2009-04-07 @ 23:31:19
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: