Vin(gligt)

2009-04-05
19:04:14

Le Cupole 2005
Le Cupole 2005, Toscana


Le Cupole 2005. Vinet ser dagens ljus i Italien och distriktet Toscana. Bakom vinet står producenten Tenuta di Trinorio. Det sägs att jorden på den plats Tritonorio uppfört sin vingråd i mångt och mycket liknar de på högra stranden i Bordeaux; de är kalkrika ler- och grusjordar. Stockarna växer på mellan 500 och 700 m höjd och selekteringen i urvalet av druvor är stenhård. Skördeuttaget är kring 15-20 hl/hektar och är därmed det lägsta i hela Italien. Till Sverige kommer vinet genom Vinkällaren Grappes Vinimport.

Vinet införskaffades spontant i höstas efter ett klick i ett nytetsbrev från Carl.Jan Granqvists vinklubb. Sanningen är den att jag inte kunde hålla emot för mitt habegär, min nyfikenhet och låta  vinet som beskrevs som "Kultvin från en av Italien och vinvärldens verkliga superstjärnor" enbart passera revy. Jag var tvungen att köpa och prova det. 289 kronor fattigare gick jag hem från Systembolaget i Kalmar när flaskan levererats dit. Varje gång jag har slängt en blick på flaskan på vinhyllan har förväntningarna på vinet skruvats upp ett par snäpp. Igår när flaskan så dracks upp var mina förväntningar angående vinet så pass höga som  höjden halvvägs till månen . Kunde då vinet möta upp de högt ställda förväntningarna?

Svaret på frågan är kort och gott ett rungande JA!

Le Cupole 2005 som är en komposition av Merlot 55%, Cabernet Franc 23%, Cabernet Sauvignon 9%, Petit Verdot 5%, Cesanese 4%, Uva di troia 4% torde ligga på hyllan i 3-5 år men för en rastlös själ är det en evighet. Nyfikenheten på vinet blev förstor och det dracks till en mosik av ostar igår. Frågan kring hur vinet smakar om 5 år eftersom det är rysligt gott redan nu är dock obesvarad.

Vinets omdöme och betyg.

Le Cuppole 2005 är utan tvivel värd högsta betyg, Drickbart, på vintermometern. Smaken som trollbinder är kryddig,  aningen fruktig, utvecklad med fatkaraktär och inslag av vanilj, körsbär samt lakrits. Eftersmaken är lång. En önskan om att vinet  samt eftersmaken aldig ska ta slut infinner sig, ja samma känsla som ger pirr i magen under den perfekta kyssen. Som om inga sorger fanns. Let forever be...Vinet var riktigt gott och 289 kronor för detta vin känns förbryllande lite.

Vintermometer är unik för den här bloggen och ett redskap på att visa hur bra vinet är på en skala. Le Cupole 2005 regerar och är värd högsta betyget Drickbart
Le Cupole 2005 är ett briljant vin som lever upp till de högt ställda förväntningar
na, varför det är värt högsta betyg Drickbart.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: