Vin(gligt)

2008-12-21
20:51:38

Tänk om Orrefors Kosta Boda
Nytänkande skaparglädje från Orrefors Kosta Boda

Ett fiktivt reklambudskap för Orrefors Kosta Boda, med glas hämtade från mitt eget hem som är signerade SEA, Kosta Boda och Orrefors. Det fanns en tid då ingen tvivlade på att det var precis så, att nytänkande skaparglädje kom från Orrefors Kosta Boda. Men tiderna förändras...

Your old road is rapidly aging
Please get out of the new one
If you can't lend your hand
For the times they are a-changing

-Bob Dylan, (The times they are a-changin’ 1964)

Orrefors Kosta Boda har stagnerat i utvecklingen något som jag idag lagom till julhandeln fick uppleva då jag var inne på Inspiration för att se om jag kunde finna något spännande från Glasbruken. Till mitt stora förtret fann jag att det hetaste från Orrefors Kosta Boda fortfarande stavas Intermezzo, Mine och Karolina. Något som återfunnits i mina hyllor hemma i köket ja i nästan 5 år nu. Varför ska jag köpa nytt då?.

Orrefors Kosta Boda måste tänka om...

Som det ser ut idag så består de få nyheter som kommer från Orrefors Kosta Boda av ännu ett glas, en skål och en vas, samtidigt som lekfulla SEA fått sålla in sig i ledet och blivit blekt och intetsägande. Jag skulle vilja se att Orrefors Kosta Boda tänkte utanför boxen och vidgade sina vyer. Per B Sundberg som tidigare var formgivare på Orrefors tänkte just så när han tog fram en briljant designad lampa och en Tivoli Radio i glas. Ja tänk om Orrefors skulle ta fram kul glasdesign till Apple och ipode eller iphone, ja helt enkelt tänka nytt. Målerås Glasbruk har tänkt i sådana banor och har blandannat skapat glasutsmyckning till Kyrkor och för begravningar.












Lampa och radio signerade Per B Sundberg.

Jag vill se mer nytänkande även om det inte går att bortse från kärnverksamheten som innefattar bruksglas. Men i den allt hårdnande konkurrensen där Ikea och mindre småbruk samt konkurrens från Tyskland och Turkiet återfinns på den svenska marknaden för bruksglas räcker det inte med 10 nyheter på ett år. Orrefors Kosta Boda borde snegla på H&M som förnyar sitt butikssortiment nästan varannan vecka och skapar incitament för handel, då konsumenterna vill hänga med trender och stoltsera med det nyaste. Orrefors ska alltså jobba med förnyelse  så att konsumenten  inte bara kommer in i en butik av klassiker som må vara tidlösa, utan arbeta med korta serier som skapar nyfikenhet hos konsumenten och leder till fler köp. Nya heta produktnyheter är framtidens melodi och det gäller att ta vara kreativiteten i företaget och omsätta denna till nya produkter. Sony Ericsson eller på den tiden Ericsson är ett företag som lyckats med nyheter. Tidigare kom det ett fåtal mobiler från företaget inför varje år, men nu svämmar det  fullkomligen över med nya mobiler från företaget, något som tycks fungera. Samtidigt ser vi problemen för Volvo och framförallt SAAB som inte lyckats få fram tillräckligt många nya modeller och står sig svagt mot bilmärken som Toyota mfl som förnyar produktsortimentet ständigt. Ett offensivare nyhetstänk är därför att föredra för Orrefors Kosta Boda.

Låt oss återigen få uppleva att nytänkande skaparglädje kommer från Orrefors Kosta Boda TACK!!!
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: