Vin(gligt)

2008-12-16
22:28:08

I grytorna för freden - Make love not War, mission impossible utan mat i magen....

Collage av blider från boken "I grytorna för freden"

Om man får tro Anthelme Brillat -Savarin så gör upptäckten av en ny maträtt mer för människosläktets lycka än upptäckten av en ny stjärna.  Vilket jag upplevt i mitt lilla kök här i Kalmar, även om maträtterna där inte varit av Nobelfestskaraktär. Möjligen blir lyckan än större om fantasin flödar och en maträtt växer fram under situation outhärdlig, som att röra i grytorna för freden i ett krigshärjat land under FN-tjänstgöring.  Jag har  precis uppslukats av Fredskockarnas bok "I grytorna för freden". Under resans gång med att lägga allt fler sidor bakom mig har jag insett att John Lennons paroll Make love not War är ett mission impossible utan mat i magen.  Vet själv hur kinkig jag blir om jag inte får äta en stadig fruktost innan jobbet, som sedan följs upp av en god lunch. 

I grytorna för freden - om maten och livet under utlandstjänst är inte en vanlig kokbok utan någonting större,  ja en hunör till de yrkesmän som står ut med dåliga råvaror, sliten utrustning, brist på vatten samt värmen och trots detta lyckas mätta munnar som kämpar för freden runt om i vår värld. Jag syftar på hjältarna som tjänstgör som kockar i FN-tjänst.

Per Lennartsson & AnnKatrin Behrens har gjort ett stort arbete med att färdigställa I grytorna för freden och jag måste få lov att erkänna att det är den första kokbok som jag lusläst sida för sida.

Visste ni föresten att stjärnkocken Jan-Boris Möller har ett förflutet som kock i FN-tjänst...



Kommentar:

Tack för de fina orden!

2008-12-25 @ 14:29:27
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: