Vin(gligt)

2007-11-19
22:36:46

Vinprovning November -07
Så förvandlades återigen en gråvintrig lördagseftermiddag till en verklighetsflykt. För i samma stund jag går ned för trappen till den stenkällare i Kalmar som andas 1600-tal, känner jag vinden som förflyttar mig bakåt i tiden. Sen som jag är känns det nästan som jag gjort entre på ett medeltidsgille. För på det stora träbordet när jag hastigt står stearinljus som lyser upp det dunkla källarvalvet. Som tur är sitter de bästa av vänner vid bordet och vinet är serverat. På bordet står fyra glas innehållande en klunk av Australien, Italien, Spanien och Sydafrika. Efter ett frenetiskt doftande och smuttande samtidigt som alkoholen gör sig mer och mer påtaglig faller bitarna på plats. Godast denna gång är vinet från Australien och Italien.

  • Planeta Cerasuolo di Vittoria 2006 från italien stoltserar med smak som inte är blyg med att framhålla förföriska toner av jordgubbar, hallon och kola.
  • Taltarni Heathcote Shiraz 2004. Ett fräscht vin med smak av vanilj, lakrits, choklad. Japp skulle kunna fortsätta med Mumbo Jumbo men nog med sådant. Samanfattningsvis var vinet kort och koncist "Gott".
Ett annat vin som också bör nämnas är Farview Pinotage från sydafrika som delar av vårt sällskap hyllade. Jag håller med det är ett riktigt gott vin med tydliga drag av sitt Sydafrikanska ursprung, ja ni vet ett vin som bara skriker rökigt på ett galant sätt

image170
Kommentarer:

Åhå, en till bra vinblogg att lägga till :-)

2007-11-25 @ 21:33:02

kul att du uppmärksammat min blogg

2007-11-27 @ 22:19:35
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: