2007-12-24
10:56:01
Velletri Rosso Reserva - vinet, myten, konceptet.
Det är lördag innan jul. Lite småhuttrande ringer jag på hos värdinnan för kvällens fest. Med mig har jag en flaska Velletri Rosso Reserva som fångat min uppmärksamhet på Systembolaget genom klassiska varumärkesknep som skriker ut dyr elegans och historiska vingslag. Detta trots att vinet huserar i en eller två prisklasser under 100-lappen. Jag tar bort påsen från flaskan och ställer den fullt synligt på diskbänken. Plötsligt haglar kommentarer runt vinet och under ytan kan skönjas att folk som fäst sina blickar på flaskan är överens om att det på diskbänken står en flaska vin som är riktigt riktigt dyr i jämnförelse medt annat som folk dricker eller någonsin har druckit i vinväg. När jag sedan berättar historien om vinet som står printad på lappen fäst kring flaskans hals blir folk ännu mer intresserade och måste provsmaka. Alla är rörande överens om att det är ett gott vin. Kankse har vinet fått en upphaussad smak nu när folk tror att vinet är dyrt....Med andra ord har människorna bakom konceptet Velletri Rosso Reserva lyckats riktigt bra i sin marknadsföring och jag kommer säkerligen att köpa vinet igen och igen, tills någon avslöjar det verkliga priset på flaskan. Prova gärna själva och se hur omgivningen reagerar. Smakmässigt stoltserar Velletri Rosso Reserva med kryddtoner samt inslag av inslag av fat, körsbär, torkad frukt och jord.
Kommentera inlägget här: