Vin(gligt)

2007-12-30
20:04:43

Årets.......
Är tämligen sysslolös och har precis haft ett Felicity-moment, ja ni vet ett sådant där ögonblick då det känns som om Hiro från tv-serien Hero fryst tiden i ens lägenhet. Tiden står stilla och till tonerna från en skön låt står man som förstelnad och bara stirrar ut genom fönstret. Precis uppkallat efter tv-serien med namnet Felicity. Låten som jag stirrar ut genom fönstret till är "No One's Gonna Love You" med Band of Horses från albumet Cease To Begin. Nu sitter jag i allafall här och såhär dagen före dagen då året tar slut passar det rätt bra att sammanfatta vinåret på Vin(gligt).

Bästa vinminne: Det är tjugo minus strax efter två, en taxi har precis tagit oss upp för berget i trysil, från galejet nere i byn. Väl hemma i den varma skidstugan som fantastiska vänner låter oss vistas i får jag för mig att jag skall äta en korvmacka samt att dricka ett glas vitt vin och jag kan säga att ett glas vitt aldrig smakat bättre. Vinet jag dricker är Mulderbosh Chenin Blanc. Har faktiskt inte köpt det vinet sedan dess då jag är lite rädd att vinet inte skall göra sig rättvist i en annan situation. Ungefär som när man hör en bra låt på radion vid ett speciellt ögonblick och tycker den är grym sedan hör man den igen och magin är som bortblåst.

Bästa vin:
Har lite svårt att få mina egna åsikter att mötas i hyllningarna till ett specifikt vin, men för att nämna några av årets favoriter så.......

Vila Santa 2005. För mig är Vila Santa ett av det bästa vinerna på Systembolaget om man blandar in prisvänlighet. Givetvis finns det en så när som nästan oändlig drös av viner som jag inte druckit så det är möjligt att andra viner kan mäta sig med Vila, men det får framtiden utvisa. Vila Santa går loss för under 100 lappen på Systembolaget. Vinet kostar dessutom cirka 30 kronor mer i hemlandet Portugal. Framförallt är det de ypperliga tonerna av blåbär och vanilj som gör att vi ger Vila Santa bra vitsord. Sammanfattningsvis skall sägas att Vila santa är ett kraftfullt vin sånär perfektion man kan komma i denna prisklass.

Alamos Malbec. Alamos är en stor, läcker, rik och lättillgänglig Malbec som utan tvivel förtjänar högsta betyg på vinskalan här på Vin(gligt). Med sina förföriska toner av en sommardag, då du äter blåbär och glass, dricker slånbärssaft och avslutar med lakrits, så föll vårt sällskap bums för detta vin som endast kostar 87 kronor på Systembolaget. Vi på Vin(gligt) rekommenderar vinet starkt till en härlig middag och i goda vänners sällskap. När vi drack vinet åt vi stekt kycklingfilé med smörfrästa kantareller på kaneldoftande lingonreducering.

A Amarone 2003.  Skulle nog i princip ta vilken Amarone som helst och ha med på denna lista men men skulle bli en lång lista........A Amarone 2003 har inte varit uppe för diskusion här på bloggen tidigare utan bara fått en kort notis på Facebook. Ett vin som är mycket fruktigt, kryddigt samt ha inslag av körsbär, torkad frukt, kanel, tobak och örter. Helt klart ett vin att hylla och dricka ett glas eller två nu när hösten drar sitt mörkaste täcke över oss. Så löd motiveringen då....

Nu tryter kreativiteten.......
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: