Vin(gligt)

2007-04-02
14:39:48

Vinerna vi köper - men aldrig dricker
På Expressens hemsida läste jag för en tid sedan en artikel om Böckerna vi köper - men aldrig läser. Det här är ju användbart tänkte jag efter att ha kommit på en koppling till vinets värld och bytt ut böckerna mot vin. Vinerna vi köper - men aldrig dricker. Dricks kanske de gör men det dröjer nog åtskilliga år innan det blir tillfälle för avsmakning. Kanske blir det aldrig drucket innan man säljer det på auktion. De viner jag har i åtanke är viner som köps för att ligga i källaren och pryda den, precis som böckerna som skall förgylla bokhyllan och avnjutas senare någongång. Om det nu blir av.

Ett vin som platsar in under kategorin "Vinerna vi köper - men aldrig dricker " än så länge är vinet Romanée-Conti, DRC 1985 som auktionerades ut vid Stockholms Auktonsverks årliga dryckesauktion för lite över 80 000 kronor. Mer jordnära viner i kategorin och som förpassas till källaren efter köp är , Le Theron 2002, Barbaresco 2001 och Würzburger Stein Silvaner trocken 2005 som alla sägs vinna på lagring. Om dessa viner sedan dricks är det ingen som vet. Själv dricker jag allt vin jag köper, då jag inte har någon källare att förpassa mina viner till.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: