Vin(gligt)

2008-09-29
00:09:51

Château Bel-Air-Ouÿ 2000



Jag lånar ett citat från ett av vårt lands största popgenier, Jakob Hellman. Citatet lyder "Kärlek tar ett tag". Varför i hela friden vill han komma tänker ni. Kärlek tar ett tag, beskriver min relation till viner från Bordeaux. Jag har testat allt som går och anat någonting större, men jag har aldrig låtit mig förföras.  Fram till aldeles nyss har jag aldrig nynnat på någon tårdrypande kärleksförklaring till Bordeauxviner, men igår vändes världen upp och ned. Vad var det då som fick mig på platt fall för viner från det mytomspunna franska vindistriktet? Jo Château de Bel-Air 2000 som direkt lämnade ett galant avtryck i mitt centra för registrering av doft och smak.

Château Bel-Air-Ouÿ 2000 får högsta betyg på vår vintermometer.................


Motiveringen:  Château Bel-Air-Ouÿ 2000 får med sina förföriska toner av inslag av kaffe, plommon och choklad mig att dra på smilbanden, ja en känsla som sammanfattas fullständig eufori...................Ja allt detta för 285 kronor.

2008-09-27
13:06:58

Bläsinge Öland. Konstnatt -08

Det är fredag pre-kväll och Öland känns som en varm sommardag i juli, ja i vart fall till antalet besökare på ön. Det är skördefest och i varje by där det lyser väntar en upplevelse denna natt. Men innan mörkret faller och vi ger oss ut på vår färd på södra Öland bland konstnärer och konsthantverkare lullar jag fram i sanden på Bläsinge, Ölands bästa okända sandstrand. Här härskar vinden och stranden gapar öde men långt ute vid horisonten gungar ett fartyg, jag finner ro. Ett foto hinner jag ta på stranden innan jag ger mig ut på konstnatten. Att åka runt på Öland under konstnatten är magiskt och innan jag kryper till sängs vid tre tiden har jag hunnit med dokumentärfilm i Skogsby, vandrat på bygatan i Eriksöre, skådat konst i Triberga suttit, vandrat i en trolsk trädgård i Sandby och köpt saft mitt i Bjärby samt druckit vin på en mur i Resmo. Nedan ser du vinet som dracks på en stenmur i Resmo och den tomma bedårande stranden i Bläsinge....


Dricka vin på en stenmur i Resmo en kväll i september är även det en upplevelse och jag tror inte rieslingen på bild ovan smakat så gott som i plastglas efter en liten fika, det är 10 grader kallt ute och det krävs ficklampa för att med precision få vin i muggarna. Ett minne som etsat sig fast på näthinnan.... Idag blir det lugnt och en liten vinprovning i vinkällaren Gamla Huset i Kalmar. Det kommer recensioner om vinerna som dricks på den inom kort.....

2008-09-26
18:37:41

Bag In Box utan box blir Winebag
Vin importören Fondberg har tagit fram en ny vinförpackning. Denna förpackning beskrivs bäst som en påse med vin i, alltså en Bag In Box utan Box. Därav namnet Winebag. Detta är en världsunik uppfinning för Sverige och det är ett företag från Nybro som tillverkar förpackningarna och fyller upp winebag med vin. Nybro är för den nyfikne även födelseort för oss som driver Vin(gligt). Vinet på bag kommer att lanseras nu i september och då är det Agramont och Douglas green som kommer att finnas på påse.

2008-09-25
19:05:46

Testa något lyxigt drick en noshörning...




Piemontiska vinproducenten La Spinetta är enligt oss på Vin(gligt) vinets motsvarighet till vad Lacost är för Piketröjor.  På båda logotyperna avbildas ett djur samtidigt som alla ska ha det i sina ägo för att visa att de har råd och följer trender och är stilren, Både Lacoste och La Spinetta återfinns i det trendiga och förnäma segmentet.. La Spinetta är framförallt berömd för sina barescos. En snabbsökning visar att de viner Systembolaget stoltserar med från La Spinetta kan kosta allt från 300 till 700 kronor. Vi lyfter frram den här informationen till er läsare då vi är junkies av Italienska viner. Så gå du också och köp dig ett vin med den klassiska noshörningloggan på...

2008-09-24
20:36:52

Hello Saferide - sofistikerad briljantpop som kräver ett rumberat gott vin


Återigen blir jag häpen av den sofistikerade briljantpop, ja om det utrycket nu finns, som Hello Saferide fyller mina öron med. De ordrika låtarna är som små konstverk och jag bara älskar det, samtidigt som tösen har förmågan att bara bli bättre och bättre för varje skiva hon släpper. More modern short stories from Hello Saferide är den bästa hittills även inräknat Säkert. Tack Annika Norlin du förgyller min höst. Jag kommer med stor sannorlikhet ha din skiva på vid flera tillfällen då jag bara är och sitter och smuttar något gott vin.

Till den här plattan funkar vinet....

Gran Lurton Cabernet Sauvignon Gran Reserva
Ett vin från Argentina som gör sig bra till Hello Saferide. Detta  fruktigt vin med inslag av fat, svarta vinbär, viol, lakrits och peppar är lika sofistikerat briljant som Hello Saferides sånger och kanske låter det tsch-ooo, tsch-ooo när du dricker vinet

Mer rumberad än så blir inte en kväll med vin och musik....

2008-09-20
17:05:30

Dagens lunch.....i Usain Bolts fotspår
Idag presenterade lokaltidningen ett recept som förmodligen är hemligheten till varför Usain Bolt springer så fort som han gör, småler. Liksom Bolt är maträtten från Jamaica.



Jamaicansk kyckling 4 portioner, 40 minuter. Mycket mörka smaker och en schysst sötma från rom och socker. Har man tur hittar man Jamaican jerkkrydda, annars hoppar man över.
  • 2 tsk worcestershiresås
  • 4 tsk soja
  • 1 dl mörk rom
  • 3 pressade vitlöksklyftor
  • 1 knippa strimlad gräslök
  • 1 tsk Jamaican jerk-krydda (kan uteslutas)
  • 4 kycklingbröst
  • olja
  • 4 msk farinsocker,
  • mörkt muscovadosocker eller råsocker
  • 2 små gula lökar, hackade 
Blanda worcestershiresås, soja, rom, vitlök och gräslök i enskål. Tillsätt Jamaican jerk-krydda om du har lyckats få tag på någon. Skölj och torka av kycklingbrösten, lägg i marinaden så att den täcker båda sidor. Hetta upp en skvätt olja i en stekpanna, tillsätt socker och rör om tills det nästan har smält helt. Lyft upp kycklingen, men spara marinaden. Lägg kycklingbrösten i stekpannan och bryn tills de fått fin färg på båda sidorna. Tillsätt marinaden och löken, stek i tio minuter eller tills löken mjuknat och kycklingen är genomstekt. Servera till exempel med raita-ris.

Recept hämtat från tidningen Barometern

Ät och uppsök närmaste friidrottsanläggning och klocka dig själv på 100 och 200 meter, ett nyttigt och galet lördagsäventyr.

2008-09-20
00:04:44

Shine a Light like Rolling Stones


Det rullar stenar på Carnaby i London och på Västra Sjögatan i Kalmar. Min hemlösa själ tinar ur höstrusket till ett gitarrriff av "Start me up". En briljant konsertfilm med Stones har förgyllt min fredag. Shine a light som filmen heter var stundtals magisk. Scorsese har skapat en känsla som etsar sig fast och borrar sig allt djupare. Spara känslorna till gryningen...Konserten varvat med korta intervjuklipp håller myten vid liv. Var bara tvungen att efter filmen ta mig an Rolling Stone relaterat material och erindrades att Winnerbäck gjort en svensk version av Like a Rolling stones på svenska Some en Hemlös själ. "Det fanns en gång en bra säsong för dig som var på gång så snygg och slank och lång eller hur Och alla dom du tyckte om sa se dig om och du såg det som om dom drog sig ur Du var så upp i all pompa och ståt men nu är det du som går till sängs i gråt och nu är det du som står och skriker förlåt om man nån gång springer ihop med sin före detta fru Ja, hur känns det nu, ja hur känns det nu När man har sagt farväl efter tusen gräl du vill tillbaks likväl Som en hemlös själ"

För att inte tappa bort vintemat, ni visste väl att ni kan köpa Rolling Stones vin på Rolling Stones Wine Collection.



Vin(gligt)

2008-09-18
23:23:09

Kalmar FF goes wine, eller ja de spelar i vartfall bra fotboll


Kalmar FF skördar framgångar i Europa. Lagets svar på Ronaldo, Inzaghi, Ronney och Kaka stavas Ingelsten & Elm. Efter 1-0 mot ett Holländskt storlag så är det kanske dags att utvidga suvenirsortimentet med ett charmigt vin som fansen kan skåla i för att fira nästa stora segrar.

Vin(ligt) Mikael Harmander

2008-09-17
22:50:23

Drömscenario: Coldplay kommer till Kalmar.....


Coldplay i Stockholm och mitt småstadshjärta skulle vilja klappa i takt med Lovers in Japan, men att åka till Stockholm är inget alternativ om man skall vara på jobbet i tid en höstig vardag. Om Kalmar någongång bygger sin efterlängtade arena så skulle staden kunna bjuda in till lite stadionpop och jag kan utan att behöva ta ledigt några dagar unna mig en oförglömlig konsert. Tankar över ett glas rödvin denna onsdag i november, tur att vi lever i ett mer eller mindre somhelst samhälle eftersom jag kan döva höstrusket med Fotboll och Manchester United. Ja tv och internet är ett plåster på såren för en nyfiken herre i en småstad som vill uppleva så mycket som möjligt, men det är ju inte live...men det kommer en dag ....och då kokar Kalmar. Arenan som nu överklagas är en möjlighet för Kalmar att få en egen Drömmarnas teater....... .......when I use to rule the world


Vin(gligt)

2008-09-17
18:10:19

vinprovning...


Grappe håller genialiska vinprovningar liksom en rad andra aktörer gör i vårt avlånga land. Grappes lördagsprovningar kostar 350 kronor så det är inte priset som är avgörande när vårt lilla kompisgäng får för oss att stoltsera med våra egna provningar. Fördelen är att man får strosa runt på systemet och välja ut just de viner som känns mest spännande för stunden samtidigt som man får välja ut sällskapet själv. Som ni ser är pretantionerna skyhöga eftersom ansvariga i kompisgänget tar sig tid att designa sina egna presentationer över vinerna.  På vinprovningen som hölls i augusti provades som ni ser ovan viner såsom; Cypress Cabarnet Sauvignon, Ramos och Zenato. För att göra er alla avundsjuka så måste jag tillägga att det nästa helg är dags för vinklubben Dionysos att ha sin första sammansvärgning för hösten. I en Medeltida källare sitter ett gott gäng och dricker vin, äter och skrattar gott ja så att det ekar över Kalmar

Vin(gligt)

2008-09-16
20:58:11

I vinstället, hösttröst -08


I en etta i staden där Lånta fjädrar spelades in och Robert Gustavsson beslutat sig för attt bo hänger ett vinställ som är fyllt till bredden. I vinstället återfinns följande rariteter;

  • Bortolin Valdobbiadene Prosecco, ett mousserande vin som enligt egen utsago smakar är av frisk charmig stil, och bär smaknyanser av citrus. Vid rätt tillfälle smakar det här mousserande lika galant och väcker samma känslor som för ett milanfan när Kaká gör en tvåfotsdribbling och överlistar Manchesters Van der Sar. Som ni kanske förstår är vinet Italienskt.
  • Morellino di Scansano Val delle Rose Riserva. Ett smutt Italienskt vin med förföriska toner av körsbär, tobak, choklad och te. Gör sig riktigt bra när höstmörkret faller och du kryper ned i soffan och ser Rolling Stones och Scorsese´s "Shine a light".
  • A Amarone Amarone della Valpolicella. Tänk om livet vore lika smutt.....en reklamslogan från svunnen tid ekar i huvudet när man dricker det här vinet. Det här är nämligen rysligt gott, ja så gott det kan bli för 195 kronor. Vinet är smakrikt och du finner både slånbär, torkad frukt, choklad och lakrits i smaken.
  • Georg Breuer Riesling Sauvage. En god budget risling i väntan på att man en dag går till Systembolaget köper sig en A Christmann Riesling Trocken. I väntan på den stunden får man hålla sig till ett vin som är friskt och framhäver toner av gröna äpplen och pesika
  • Yearbook 1995/96 Chicago Blackhawks. Underst i vinstället ligger denna raritet från det året då Chicago firade 70 årsjubileum. Jag var själv på plats i Chicago och såg dem möta New Jersey det året. Enda svensk på isen var Tommy Albelin som då spelade för Jersey. Bör nog tilläggas att hjärtat klappar hårdare för Chicago än något annat lag i Nhl. Dessutom har ju Mikael Nylander spelat där. Måste jag tillägga att han i mina ögon är en av de största i svensk ishockey....
Vin(gligt)



2008-09-15
19:16:37

Mat och vin direkt hem till dörren


På sajten hemmalivs.se kan du i lugn och ro shoppa mat & vin för att sedan få det hemkört direkt till dörren. Hemmaliv.se har en anställd somelier som skall lotsa kunderna till rätt vin. Själv går jag nog hellre till systembolaget för att göra inköp av vin. Men att använda hemmalivs.se kan för min del vara lockande då det är långt till närmaste systembolag och schemat är fyllt till bredden med äventyr..

Vin(gligt)

2008-09-11
19:17:51

Designa din egna bag-in-box
Det råder feststämning på tredjevåningen i en medelstor stad i ett höstgrått Sverige. Det är en av höstens stora galej och du har rusat in och ut i stadens butiker för att hitta den mest perfekta presenten eftersom det trots allt är en av dina allra bästa vänner som fyller 30-år. Så plötsligt någon vecka före tillställningen dyker en perfekt presentidé upp på sidan 19 i tidningen Resumé, man kan ju ge bort ett eget designat bag-in-box vin. En riktigt bra idé eftersom den följer ett möster, då du tidigare utnyttjat postens tjänst att skapa egna vykort och på ett bröllop tidigre givit bort en egendesignad kokbok från Arla.
Det är på vinimportören Fondberg Swedens webbsida som du kan släppa loss din kretivitet på en Bag-in-box. Att låta vinkonsumenten skapa sin egen bag-in-box är en del av en marknadsföringskampanj med mål att bygga varumärket Santa Helena. Gå in på sajten för Santa Helena och överaska någon du känner med en riktigt kul bag-in-box....

Så här skulle en snabbdesignad bag-in-box för den här vinbloggen se ut.....



Mikael Harmander

2008-09-08
23:41:46

Autumn falls.....
Kan inte riktigt gå och lägga mig trots den sena timmen, glömde nämligen i all hast bort att nämna ett band när jag i tidigare inlägg lyfte fram artister som regerar i höst. Här kommer en outsider men ack så bra. Bandet heter Autumn falls och ni kan lyssna på dem på Autumn falls om ni har svårt att förstå hur bra dom är.

Nu kan jag gå och lägga mig med gott samvete.......

2008-09-08
23:27:12

Blended Wine, hög höjd och plastmuggar
Det finns en allmän uppfattning att ett gott vin skall kosta lika nästan mycket som en Boomerang-pike ja inte under ett par CHEAP MONDAY jeans och visst ska vinet alltid avnjutas i vinglas stämplade med Orrefors i botten. Själv tillhör jag den tappra skara som låter spontanitet råda och ser ett billigt vin spännande ut köper jag det. För visst finns det tillfällen då ett dyrt vin skär sig. Ta bara på flyget till flygplansmaten, Hur mycket godare hade ett riktigt bra vin smakat. På det utfällda bordet står en flaska rött bredvid papplådan med mat. På vinflaskan står det för oss nyfikna själar att vinet är en blended, en blandning av fem olika sorters viner ifrån Sydafrika. På en resturang eller hemma i soffan hade jag tyckt vinet smakat usch och fy och tankarna förs till vinet med riddaren på och skruvkork. Men här uppe högt i det blå så dricks vinet med njutning och plastmugg känns helt rätt.

2008-09-08
23:06:22

Konsten att överleva hösten....
"Säg inga onda ord är du snäll nu när kylan går bärsärk i stan Luften var tung av förslöande gnäll och natten var dövstum och sensommar ljum och hela jag kändes likadan"

Citatet är hämtat från Lars Winnerbäcks låt Bortomland. Själv har jag ända sedan jag klev i sängen igår söndag, för att ta ännu ett farväl till en galant helg, önskat att jag kunnat vara i Dublin. Föga förvåndande befinner jag mig dock kvar i vardagens Kalmar. Dock skall jag inte klaga för hösten -08 kommer att bli som ett enda långt leende hämtat ur en tandkrämsreklam nära dig. Givetvis kommer även den här hösten att ha sina tillfällen då det känns som du står på tå nedsjunken i dyn. Men det ordnar sig om du har samma inställning som jag till den här hösten och bara njuter av det bästa. Ett glas Seghesio Cortina Zinfandel 2005 och ett soundtrack med finurliga låtsnickrare såsom  Amy MacDonald, James Yorkston, The Shortwave set, Coldplay och Mick Flannery  kommer att regera denna höst och få dig att tro att du är på festival i Glastonbury. Njut!!!!!!



Först ut av vin Vin(gligt) rekommenderar denna höst är en septembernyhet på Systembolaget. Till motsatts mot musiken som regerar för stunden enligt Vin(gligt) så är detta vin en amerikan.....

Seghesio Cortina Zinfandel 2005. Ett smakrikt och fruktigt vin med inslag av plommon och choklad. Vinet kostar 294 kronor och är ett ypperligt sätt att starta hösten på. Så spring iväg till Systembolaget och bjud hem alla dina roliga vänner och bjud dem på detta vin och jag lovar att ni kommer att ha nästan lika galet kul som tre pojkar i Umeå sommaren -08.

"Give me a stage and I'll be your rock and roll queen Your 20th century cover of a magazine Rolling Stone here I come, watch out everyone, I'm singing I'm singing my song"

Amy Macdonald och låten Lets start a band





2008-09-08
19:12:14

Vin(gligt) på OS i Peking
Innan vi Vin(glar) in på den ädla drycken vin igen så är det dags att damma av en gammal slogan "SPOLA KRÖKEN" och skriva ett inlägg om idrott. Mikael Harmander som skriver denna blogg har nämligen varit på OS i Peking






Så har vardagen hunnit ifatt drömmen och av Peking och OS återstår ett öronsus och de minnen som etsat sig fast på näthinnan. Det har varit en resa som sprängt alla förväntningar och som vänt upp och ned på de fördomar om Kina man hört innan. I Peking råder trots sin storlek en himmelsk frid, ingen som springer förbi en i tunnelbanan och ingen som rusade förbi i rulltrappan. Sedan var det svårt att tänka sig att Peking är en smutsig stad, tror inte jag såg ett skräp på fyra dagar. Visst hade de putsat fasaden till OS men med tanke på alla byggprojekt som stod stilla under OS så kommer staden bli än mer imponerande. Något jag också märkte var att man som lång blond skandinav blev ett exotiskt inslag, vilket gjorde att folk ville synas på kort med mig. Vilket kändes märkligt. Innan jag beskriver hur det var att sitta live inne i "Fågelboet" så måste jag erkänna att Peking har gjort intryck och är en stad jag gärna återkommer till. I den här staden tycktes alla ha all tid i världen, som killen i tebutiken som bjöd på en timmes spontan teprovning. Nu lämnar Peking över OS till London och faktum är att de har sina likheter, för i både Peking och London bär alla på ett paraply, dock använder man paraplyet lika mycket i Peking vid solsken, som vid regn. Så för att smälta in använde jag paraplyet ibland när solen sken som starkast och termometern visade på 42 grader. Känslan från OS-Tittandet. Bara att kliva upp från sista tunnelbanestationen och in på Arenaområdet vid stadion som i folkmun kallas "Fågelboet" var som att kliva in i en dröm, kändes nästan overkligt. Väl på plats inne i stadion framkallades känslor inom en som aldrig når fram till en i tv-soffan. När Kallur föll kändes det nästan som man föll själv. Och att se Isebajeva efter sitt världsrekord i stavhopp gav en rysningar. Största minnet är dock när vi sitter på sextonde raden nedifrån cirka 20 meter ifrån starten på 200 meter. Att höra 91 000 skrika fram Usain Bolt till Världsrekord är något jag aldrig kommer glömma. Som sagt det återstår ett öronsus. Det enda negativa från resan är väl kommunikationen mellan Kalmar och Stockholm. Tåget upp blev försenat och sedan fick jag på resan hem vänta 4 timmar på arlanda medan alla andra resenärer för länge sedan rest hem. Väl här kostade taxin från flygplatsen något över 100 kronor, vilket kan jämföras med en längre taxiresa i Peking som kostade lite över 20 kronor.

Nu har vi "Spolat kröken"

2008-09-08
18:58:29

Vin(gligt) är tillbaka...
Efter en otrolig vår och en ännu bättre sommar är det dags att ta igen allt i vinväg som inte förmedlas ut till er besökare av denna blogg.