Vin(gligt)

2010-08-26
00:54:47

Denis Jeandeau Pouilly Fuisse Vielles Vignes - Så gott att det näst intill föll i glömska

Denis Jeandeau poully fuisse Vielles Vignes, Bourgogne

Ljudet av tiden som går har på senare tid bestått av ett underbart skratt, en milslång konversation som aldrig upphör, vågornas brus, en katts jämrande jamande och  sommar i P1. P3 dokumentär, klonkandet av en vettig slagen drive och Kents låt "Utan dina andetag", tillägnad en person som jag fallit pladask för. 


Jag har i ord försökt beskriva ljudet av en underbar sommar, en sommar då bloggandet inte riktigt haft den prioriteringen  som det brukar. Inte för att jag inte druckit vin utan för att äventyren bytts ut mot varandra. Nu såhär när vinden viner utanför i Kalmarnatten är det dags för mig att skriva om ett vin som jag drack tillsammans med kärleken som förgyllt denna sommar. Detta vin dracks någonstans mellan uppstarten av vuvuzelatystadens början och tidpunkten då  tv4 återigen kör klassiker som Fångarna på Fortet och Time-Out. Vinet i fråga var nämligen så gott att jag näst intill höll på att glömma dela med mig av mitt omdöme till er. Mest för att jag inte vill att andra ska upptäcka denna Bourgogne modell briljant som jag nu lämnar mitt omdöme om.


Denis Jeandeau Pouilly Fuisse Vielles Vignes avnjuts innan kvällen fortsätter på en tapasrestaurang i Kalmar. Vinet som till 100% är framställt på Chardonnay är signerat Denis Jeandeau som efter att ha arbetat med vinification i Chile, Schweiz, Rhone dalen och för några år sedan har hittat tillbaka till Bourgogne och nu gör vin under eget namn. Om jag skulle beskriva detta vin med en one-liner skulle denna låta såhär. Vinet är lika smörigt som en Don Juan som formtoppat.  Men det är inte något annat i vinet som får mig att le. Närmare bestämt de honungstoner som vinet stoltserar med, detta är  förföriska med en lättare bris av något som hintar åt kanel. Honungspröda Kalaspuffar tillsammans med fil överstrött med kanel och en gnutta socker är nog den beskrivning jag skulle använt om jag skulle beskriva vinets smak så ett barn förstod. Enda nackdelen med vinet är att det inte finns på Systembolaget och är svårt att få information om på nätet.


När vinet avsmakats beger vi oss ut i Kalmar för en bit mat. Då det är ont om platser på Kalmars uteserveringar väljer vi att äta tapas. Ett riktigt bra val då Mamas and Papas i Kalmar kan sin sak. Kvällen avslutas med en öl på O´learys och plötsligt tar vi ofrivilligt del av dansbandsgalan på Larmtorget.



2010-08-18
21:20:47

Ett briljant budgetvin med stor personlighet...

Identity  Tannat 2008, vin, Tannat, Uruguay, Fotboll, sommar, semester

Tror minsann att jag trampat ned lite väl djupt i det sydamerikanska vinträsket, eftersom detta inlägg liksom mina rosé topp tre kom från denna kontinent. Fråga mig inte hur det blev så. Tidigare har jag druckit Alamos Malbec tyckt det varit fantastiskt för sin prisklass, men liksom inte för den skull valt att botanisera i viner från Sydamerika. Denna sommaren har dock något hänt. Jag har liksom sjunkit allt djupare i "South America Wine Swamp" och hjälp jag sitter fast. Det hela tog sin början en Juli eftermiddag på Systembolaget i Borgholm, jag skulle välja ett grillvin till stundande grillgalej vid stugan på Ekerum, Öland. Där och då precis som så många gånger förut valde jag att försöka hitta ett vin jag aldrig druckit förut. Jag strosade runt vinhyllorna och fastnade för ett spännande vin från Uruguay. Uruguay därför att Forlan blev min alldelses egna favorit. Jag lämnade det statliga monopolet med Identity Tannat 2008 för 85 kronor.


Väl på Ekerum, samtidigt som solen sakteligen åkte kana ner mot Kalmarsund och fick omgivningen att framstå som en akvarellmålning, till tonerna av medioker men ack så charmig karaoke, avsmakades vinet. Min första tanke var att vinet smakar som en briljant frispark signerad Forlan. Om en frispark kan ha smak dvs. Vinets mångfacetterade,  men ack så kärva smak är briljant. Jag förförs med toner av vanilj, kaffe och mörka bär. Kärvheten som av många kan förefalla lite väl framfusig. Men när Karaoken går över till Timotej för fjärde gången i fjärran känns det riktigt smutt med vinets kärva eftersmak. Prova vinet själva så får ni se om ni upplever vinet på samma sätt. Vinet återfinns i det tillfälliga sortimentet på Systembolaget. Detta vin har nämligen fått mig att bli nyfiken på Tannat som druva, men dessvärre så återfinns bara fyra viner på vårt välsorterade bolag som innehåller druvan.

 

2010-08-16
23:14:52

Sommarens bästa roséviner...



Så har filmen "sommaren" återigen hänfört, trots att jag är äldre nu. I skrivandets stund nynnar jag Soundtracket  till filmen nämligen Kent´s låt Utan dina andetag och jag för tankarna till underbarast , min motspelerska i filmen.

Såhär i Augusti kan man nästan höra sommarens skratt som ekar bort. Men den här sommaren kommer sannorligen eka i mitt huvud resten av livet för det har varit en rysligt skön sommar med min älskling på Solen och vindarnas Ö. Hade det inte varit för damen i mitt liv hade troligtvis det här inlägget inte dykt upp här på bloggen. Det är nämligen hon som denna sommar har fått mig att botanisera genom Systembolagets sortiment av roséviner. Här följer min Topplista. En lista som regeras av sydamerikansak roséviner.

  1. Lamadrid Malbec Rosé - Ett smakrikt rosévin med tydlig jordgubbsmak med framfusig kryddig ton. Briljant till lättare tilltugg och lite mer matigt.
  2. Tarapacá Rosé 2009 - Ett magisgiskt rosé med blodgrapesmak och smultron. Behöver jag säga mer....
  3. Altosur Malbec Rosé - Förgyllde en trevlig förfest i centrala delarna av Karlskrona med toner av smörkola och vinbär. Rysligt gott där och då.
Vinerna ovan ligger i prisklassen 60 kronor till 100 kronor, vilket gör att vinerna är tokigt prisvärda eftersom de har förmågan att förgylla en sommar...

Sommaren är inte riktigt över eftersom det finns många sensommarljumnakvällar kvar att avnjuta.

Prova gärna mina roséfavoriter och tyck till...