Vin(gligt)

2011-07-29
17:36:54

Bokat bord...
Stockholm och viloläge i väntan på DN-galan. Snart lämnar jag Saltsjöbaden för den här gången och beger mig till Stockholm Stadion och DN-galan för att se om den där Bolt är lika snabb som han en gång var.

När jag och min sambo beställde biljetterna till DN-galan fick vi nys om Internettjänsten Book a Table, Boka Bord,  på ren svenska. Vi använde tjänsten för att boka kvällens Middag. Så efter DN-galan bär det ut i Stockholmsnatten och en mysig restaurang på söder.  Smidigt värre eftersom vi nu slipper springa runt halva den kungliga huvudstaden i jakten på mat. Boka Bord finns som app till Iphone och Android och fungerar galant.

2011-07-21
18:02:42

Semestergott från saluhallen i Kalmar istället för fotboll

 

Det vankas toppmöte i Allsvenskan på Guldfågeln Arena. Helsingborg gästar Kalmar, men jag och min sambo var för sent ute för att få några biljetter då det är slutsålt. Istället tar vi de pengar vi tänkt lägga på fotbollsbiljetter och beger oss till saluhallen i Kalmar, Bremersons smakupplevelse. Vi köper choklad från Johannas choklad, chilisalami från Stubbens och pepparrots chevre från Orranäs. Samt chips från Tyrell. Väl hemma i solen på balkongen svalkar vi oss med Ragatta Bay Reserve Rosé samtidigt som radiosportens sändningar från Kalmar fyller ljudrummet och överröstar semesterfirande strosare på väg ned till Borgholm. Där och då är vi trots en skön stund i solen smått molokna för att det inte fanns några biljetter kvar till Guldfågeln Arena. Men när vi tar fram pepparrots chevren från Orranäs och Helsingborg går upp i ledningen så glömmer vi bort det där med fotboll, då osten är smått magisk. Till middagen senare på kvällen dricker vi ett vin från Uruguay som förtjänar ett eget inlägg här på bloggen. Kalmar förlorar matchen och vi är konstigt nog glada ändå då även chokladen är nära perfektion.

 

Det är lustigt vad god mat har för inflytande på en, att man kan glömma bort att vi inte fick några biljetter samt att Kalmar förlorar toppmötet.  Ett besök på saluhallen i Kalmar är helt klart guld värt.

 

2011-07-10
21:10:20

Montregal 2010 - ett sommarvin

Två varv runt Borgholm, Ett varv iklädd full joggingmundering för att bättre sent än aldrig ta igen all missad träning inför beach 2011. Nästa varv går mer i slowmotion då jag rör mig från butik till butik på jakt efter nya sandaler. Det som innan antogs gå på ett kick visade sig bli en provning för mitt dåliga tålamod. Att det ska vara så svårt att hitta rätt i en stad full med outletbutiker. Sandaljakten i Borgholms alla butiker med sommarrea slutade med att jag går hem i ett par  bekväma Ecco köpta utan rabatt i en av de få butiker som är åretomöppna.

 

Väl hemma så svalkar jag mig med Montregal 2010 ett rosa och friskt franskt rosévin från Provence. En komposition inför sommaren av 40% grenache, 40% cinsault och 20% syrah. Vinbär och smultron på långa stråt som ganska snart går åt. Vinet kostar 66 kronor och är ett perfekt sommarvin.

2011-07-09
18:56:22

Om Ghiaie della Furba Capezzana 2005, Öland och allting




Semesterlängtan. Så här helgen innan sista jobbveckan inför semestern befinner jag mig strax norr om Borgholm under Ölands sol.  Kalmar FF har just målat mot Trelleborg då jag kapitulerar för solen. Jag vet att det är lite vekt men då jag är sådär lagom guldlockig och ljus i hyn så blir jag lätt slagen av solen än får färg såsom flickan i Gyllene Tiders låt Honung och guld. Jag är inte bitter då livet i skuggan på balkongen är tämligen smutt. Nedanför på cykelstigen som ringlar sig fram mot Borgholm rör sig vackra sommarklädda människor som ska njuta en av Sommarstrand eller något annat som gemytliga Borgholm har att erbjuda.  Undrar om de känner doften av den fabulösa måltiden som förfärdigas i köket och som jag och min sambo ska avnjuta framåt kvällningen. Dagen till ära blir det kamben enligt amerikanskt recept.  Till det dricker vi förmodligen en svalkande sommar lager.

Jag har som sagt en jobbvecka kvar innan semestern, när semestern väl kommer ska jag fira in den med en flaska vin från Italien. Nämligen  Ghiaie della Furba Capezzana 2005 som jag drack för några veckor sedan tillsammans med sambon och goda vänner under en förträfflig middag på Revsudden norr om Kalmar. Vinet spädde på min och min sambos förkärlek till italienska viner då dess toner av plommon, mörk choklad och salvia förförde oss och vi föll pladask. Ghiaie della Furba Capezzana 2005 kommer att bli ett utsökt vin att dricka med utsikt över Kalmar sund på stranden i ekerum. För stora delar av semestern kommer jag att tillbringa på Öland och vid stugan på Ekerum.