Vin(gligt)

2008-09-27
13:06:58

Bläsinge Öland. Konstnatt -08

Det är fredag pre-kväll och Öland känns som en varm sommardag i juli, ja i vart fall till antalet besökare på ön. Det är skördefest och i varje by där det lyser väntar en upplevelse denna natt. Men innan mörkret faller och vi ger oss ut på vår färd på södra Öland bland konstnärer och konsthantverkare lullar jag fram i sanden på Bläsinge, Ölands bästa okända sandstrand. Här härskar vinden och stranden gapar öde men långt ute vid horisonten gungar ett fartyg, jag finner ro. Ett foto hinner jag ta på stranden innan jag ger mig ut på konstnatten. Att åka runt på Öland under konstnatten är magiskt och innan jag kryper till sängs vid tre tiden har jag hunnit med dokumentärfilm i Skogsby, vandrat på bygatan i Eriksöre, skådat konst i Triberga suttit, vandrat i en trolsk trädgård i Sandby och köpt saft mitt i Bjärby samt druckit vin på en mur i Resmo. Nedan ser du vinet som dracks på en stenmur i Resmo och den tomma bedårande stranden i Bläsinge....


Dricka vin på en stenmur i Resmo en kväll i september är även det en upplevelse och jag tror inte rieslingen på bild ovan smakat så gott som i plastglas efter en liten fika, det är 10 grader kallt ute och det krävs ficklampa för att med precision få vin i muggarna. Ett minne som etsat sig fast på näthinnan.... Idag blir det lugnt och en liten vinprovning i vinkällaren Gamla Huset i Kalmar. Det kommer recensioner om vinerna som dricks på den inom kort.....
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: