Vin(gligt)

2009-07-26
22:32:25

Ninnis kroppkaksbod, Öland
Ninnis Kroppkaksbod i Källa på Öland

Under Ölands sol strax söder om Löttorp vid vägskälet i Källa på norra Öland knorrar magen högljutt Jag bestämmer mig för att äta genuint Öländskt varför mitt val av lunchställe blir Ninnis Kroppskaksbod. Jag är inte ensamma om det valet. Till Ninnis som tillverkar kroppkakorna traditionellt har folk vallfärdat denna strålande sommardag. I en ringlande kö in i den pitoreska och charmiga boden står folk som antingen ska avsmaka kroppkakorna på plats eller de som medtagit stora grytor för att avhämta kroppkakor och avnjuta dessa vid ett senare tillfälle. Jag trängs i boden för att få avnjuta kroppkakorna i den lumiga trädgården på plats för att mätt och belåten kunna fullfölja upptäcksfärden norrut på Öland.

Jag  beställer som sig bör kroppkakor med grädde och lingonsylt samt mjölk att dricka till. Kroppkakorna kostar 20 kronor styck om de ska ätas på plats med grädde och sylt alternativt 14 kronor styck för avhämtning.



Något besviken över att det endast finns plasttallrikar och plastmuggar att tillgå för att avnjuta kroppkakorna på plats sätter jag mig till bords ivrig att få smaka kroppkakorna som jag hört så mycket gott om. Mina krav på hur kroppkakor ska smaka är höga då min pappas släkt ursprungligen är öländsk och jag under årens lopp enda tills får två år sedan då min farmor gick bort fullkomligen hänförts av hennes kroppkakor som grundades på ett recept som min farmor lärt sig av sin mor som bodde i Rönnerum i Högsrums socken. Om det nu fanns ett recept då man alltid fick till svar att det var känslan i armbågen som fick bestämma vad som skulle tillföras för att kroppkakorna skulle färdigställas och smakas på godast möjligaste vis.

Kroppkakorna från Ninnis kroppkaksbod slinker ned utan problem, de är goda men dock aningen lite för salta för att jag ska ge de allra högsta betyg, Ja de är lite väl salta för min smak. Detta var första kroppkaksboden jag besöker på Öland, innan sommaren är slut tänkte jag besöka Evas Kroppkakor i Salomonstorp norr om Borgholm för att se hur de skiljer sig från Ninnis.

Tanken är att vid ett senare tillfälle kora den bästa kroppkaksboden på Öland, Om tanken blir till verklighet återstår att se
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: