Vin(gligt)

2012-11-25
20:00:59

Vinterstudion, AS Roma, kalkon och Ser Lapo 2008 Chianti Classico Riserva Mazzei

Solens strålar glider fram över de frostbitna fälten ned mot Kalmarsund. Inne i värmen bänkar jag och min fru oss framför vinter studion med varsin kopp av teblandningen Miss Saigon och lussebulle. Vi rör oss inte i fläcken förrän Marcus Hellner spurtar till sig vårt andra staffetsilvret för dagen några timmar senare. Därefter börjar frun förbereda kalkonen till söndagsmiddagen medan jag ger mig ut i trädgården för att förklara att sommaren är slut och täcka över och bära in sådant som ej tål kyla. När det är gjort dimper jag åter ned i soffan för att beskåda Serie A-matchen som Roma vinner rättvist på bortaplan. Jag ger stående ovationer framför tvn lagom till att frun ropar att Kalkonen är klar. Till den förträffliga kalkonmiddagen dricker jag Ser Lapo 2008 Chianti Classico Riserva Mazzei som återfinns i Systembolagets beställningssortiment och kostar 169 kronor. Vinet produceras av familjen familjen Mazzei som producerat vin i Chianti Classico sedan 1435.

Ser Lapo 2008 Chianti Classico Riserva Mazzei är en komposition av 90% Sangiovese samt 10% merlot. Dess kryddiga doft med inslag av plommon förstärks av den ljuvliga doft som finns kvar i köket efter tillagningen av kalkonen. Plommonen återfinns även i vinets kryddiga smak där toner av salvia och choklad briljerar. Vinet är mycket gott.

Mörkret lägger sig över Skogsby ja Kalmar Östra och nu stundar The Mentalist. Färdigskrivet....

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: