Vin(gligt)

2013-01-05
12:31:00

Altas Quintas Crescendo 2007 och avsaknaden av marknadsföring
Medan vintersolen dyker ned i Kalmarsund och mörkret tonar upp och släcker ned det öländska landskapet sitter jag och min fru till bords för att äta de tortillini som skapats med hjälp av pastamaskinen vi fått i julklapp. Till pastan har jag valt ett portugisiskt vin i form av Altas Quintas Crescendo 2007, ett vin som enligt leverantörens hemsida endast går att få tag på via direktimport i Sverige. Då kostar det 115 kronor flaskan och måste beställas i ett antal av minimum 6 flaskor.  Vinet som är en komposition av druvorna Aragonez, Trincadeira, Alfrocheiro och Alicante Bouschet sprider en levande och frisk kryddig doft från glaset.  Smaken är egensinnigt syltig, fräsch med bra balans och förföriska toner av Kakao. Dock är det någon biton i eftersmaken som drar ned mitt helhetsintryck av vinet. Men det beror helt och hållet på mina smakpreferenser och inte på kvalitetsbrister hos vinet. För det kan mycket väl vara så att den ton jag inte är överförtjust i för någon annan upplevs som riktigt bra och för smaklökarna att dansa Gagnam style. Det är med andra ord ett bra vin i sin prisklass men jag kan inte rekommendera det till er då det lyser med sin från varo både i ordinariesortiment såväl som i beställningssortimentet på Systembolaget. Utan det är privatimport som gäller, vilket är tråkigt då detta vin mycket väl skulle kunna bli en favorit i svenska hem, men hur ska konsumenterna kunna köpa ett vin de ej vet existerar 
 
Avsaknanden av marknadsföring.
 
En djuplodande googlesök på vinet tar mig till producenten bakom vinet och till några bloggar liksom näthandlare ute i Europa. Till slut hittar jag den svenska vinagenturens site men avsaknaden på information om vinerna de saluför är skrämmande. Det jag hittar om Altas Quintas Crescendo 2007 är förutom priset vilket land det kommer i från och namnet på region samt namnet på producenten och årgång. Jag hade väntat mig en välpakiterad story om producenten och vinet så jag rycks med och blir nyfiken och bara måste ta och prova vinet. Hur har vinagenturen tänkt sig att de som besöker deras webbsida ska vilja köpa de produkter de saluför?
 
Gör om gör rätt och sprid information om vinerna dels på hemsidan och i sociala medier. Tänk nytt, stort och fritt för att få folk att hitta vinerna och börja konsumera dem.