Vin(gligt)

2013-02-06
22:10:12

Om en ny favorit bland budgetvinerna på Systembolaget
 
 
När solen, som bjudit på ett sagolikt skådespel över Kalmar försvinner bakom molnen och den kylande vinden piskar i ansiktet gåspringer jag mot något värmande gott hos Ölandschoklad på Hamnplan i Färjestaden. Där och då säger jag till mig själv: Snart är det vår. Då faller regnet, inte jag. Efter en stor kopp kaffe och choklad modell briljant står solen högt över taken igen och vinden har vänt. Jag går tillbaka till Köpstaden där min fru har fått ny hårfärg och frisyr. Väl där blir det ett besök på Systembolaget. Inne på Systembolaget stannar jag framför nyhetshyllan och tänker att jag nog ska få med mig en flaska Barolo med mig hem men så blir inte fallet, då min fru övertygar mig om att vi ska frångå invanda mönster och välja bort  Italien denna gången. När vi uteslutigt vinerna från Italien finns det ändå fem viner som utifrån dess smakbeskrivningar skulle bli utsökt till de varma mackor med chèvre och honung som vi ska äta till. Valet sker enligt parollen: Mest tilltalande etikett vinner. Vårt val faller på vinet Baltos för 89 kronor. Ett vin som som ser dagens ljus i området Bierzo i nordvästra Spanien. Vinet är framställt av druvan Mencia. Doften är fruktig och kryddig på samma gång med inslag av plommon och kaffe. Vinet stoltserar med en angenämt kryddig smak i vilken  förföriska toner av timjan, kakao, vanilj och kaffe får mig på fall. Kort och gott som en kram till varma mackor med chèvre och honung. 
 
 En ny favorit bland budgetvinerna på Systembolaget
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: