Vin(gligt)

2012-11-11
19:34:43

Château De Reguignon Bordeaux 2008, Så mycket bättre och smågodis


"Jag skulle sitta på ett tåg mot Paris
och låta Stockholm va..."

Samtidigt som Olle Ljungström framför sin majestätiska version av duetten Om Du Lämnar Mig Nu signerad Lars Winnerbäck och Miss Li smuttar jag på ett glas Bordeaux och äter smågodis. Även om kombinationen kan tyckas vara "synd på ett så bra vin" tycker jag att det är rysligt gott och en kombination lika oslagbar som The Big Red Machine en gång var.

Tanken var från början inte att dricka bordeauxvinet till godiset, men efter en utsökt middag med gott vin kändes det rätt att fortsätta med samma vin hela kvällen.

Château De Reguignon Bordeaux 2008 som var vinet för kvällen finns ej på Systembolaget och jag hittar inte mycket info om vinet vid en simpel internetsökning. Jag fick det i present på min födelsedag. Vinet stoltserar med en stram men örtig fruktig smak där svarta vinbär, plommon och körsbär dominerar. Men jag faller för de framfusiga toner av kakaochoklad i vinet.

Till middag åts det Fläskfilégryta enligt följande recept

Fläskfilégryta med ölkorv 4 portioner Ingredienser:
ca 600 g fläskfilé
1 gul lök 1 stor vitlöksklyfta
1 grön paprika
3 långsmala ölkorvar med valfri kryddblandning
2 dl crème fraiche
3 dl vispgrädde
1 msk kalvfond
1 msk soya
1 tsk torkad dragon
grovmalen svartpeppar

Gör så här:

Putsa fläskfilén och skär den i skivor. Salta och peppra, och stek skivorna i en stekpanna eller gryta med smör eller olja. Förflytta dem sedan till en tallrik vid sidan av och varmhåll köttet under folie.

Hacka löken, pressa vitlöksklyf- tan och skär paprikan i tärningar. Bryn lök, vitlök och paprika, och rör ner ölkorvarna skurna i slantar efter en liten stund.Tillsätt crème fraiche, visp- grädde, kalvfond, soya, dragon och de stekta fläskfilébitarna, och låt koka upp.Smaka av med peppar, och låt småputtra i ca 5 min. Servera med kokt potatis och en god sallad.

Filmtips: jag måste rekommendera filmen This Means War.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: