Vin(gligt)

2009-02-15
14:51:11

Lomond Conebush Syrah 2006
Lomond  Conebush Syrah 2006  Vin, Sydafrika, Syrah

Frostat vinterhår. Direkt urstigen ur duschen blir jag offer för kvällens ändrade planer. Offer eftersom jag bums måste trotsa kylan och bege mig ut efter nya inköp i ett Kalmar som bär på symptom av en ny istid. Ingen hårprodukt i världen ger en sådan fixering som blött hår får av minusgrader, style a´la frostat vinterhår. Jag hann liksom inte torka håret riktigt och mössan var som bortblåst i all hets. En liten parantes. Inköpet bestod av ost och kex. Men till vilket vin skulle detta avnjutas?

Tankarna kring vinvalet for i zickzack genom Europa. Främst mellan Valpolicella och Bordeaux men någonstans på vägen kidnappas tankebanorna och slutligen hamnar de i Sydafrika. Kvällen sammanfattas därmed av Lomond Conebush Syrah 2006  i vinväg. Brie, Marcaire och Blu Alp i ostväg.

Lomond Conebush Syrah 2006 ser dagens ljus nära en av de platser i vår värld som med rättighet kan kallas världens ände. Detta då Cape Agulhas som är vinets odlingsområde ligger ligger på Afrikas sydligaste spets. Till en början får jag en känsla av att munnen nästan håller på att limmas igen när jag dricker vinet. Denna känsla är med stor lättnad dock borta då vinet dricks till något matigt.Vinet stoltserar med en smak präglad av björnbär, in smyger även en skön ton av choklad som avrundas med vanlij. Det är ett välgjort Sydafrikanskt vin med angenäm kryddighet samtidigt som  vinets rökighet känns som en snäll vän.  Vinet är eldigt och det går hand i hand med att Heat gick vidare i Melodifestivalen.  Vinet kostar 149 kronor på Systembolaget och förtjänar betyget himmelskt på skalan.

Betyget på vinet Lomond Conebush Syrah
Betyg på Lomond Conebush Syrah 2006
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: