Vin(gligt)

2009-03-09
21:49:27

Det våras för stadionrock & Campions League-fotboll i Kalmar med Kalmar Arena
Kalmar Arena

"Jag tar med en hink!
Om alla 341 medlemmar åker ut samtidigt så får vi nog upp arenan på nolltid ;)"

Citatet ovan är hämtat från Facebookgruppen "Vi vill ha en ny arena i Kalmar".  Idag kom det definitiva klartecknet  för nya arenan och Vin(gligt) släpper vintemat ett ögonblick för att sålla sig till skaran som välkomnar beslutet och låter tankarna kring Kalmar med en nya arena flyga högt. Jag tar mig friheten och reser i framtiden till en tid då Kalmar Arena som antas bli klar 2011 bidragit till att "det- gaur-inte-mentaliteten" i stan endast lever kvar i ett konstverk signerat  Kjell Engman. Konstverket tar formen av en "klagomur" i glas som tornar upp där Systraströmmen är till bredden fylld av sorg.  Nu andas här framtidstro....

Året är 2015. Rasmus Elm höjer bucklan och 15 000 kvarvarande supporters hyllar sina hjältar. Plötsligt är det svårt att få biljetter till matcherna och borta med vinden är tiden då publiken stannade hemma eftersom de allt för ofta förlorat kampen mot de frostbitna vindarna från Sundet på den gamla "fotbollslekplatsen" vid havet.  Denna gång är det tro det eller ej inte ett simpelt SM-GULD som trollbinder en hel stad. Ack nej Kalmar FF har precis gjort det omöjliga möjligt och slagit ut Bayern Munchen, Arsenal och Fiorentina på sin väg fram till vinst i Europacupen. Inte sedan Unionsfirandet och första allsvenska guldet har stan kokat som nu. Även om det var en smula hysteriskt när The Killers och Coldplay gästade Kalmar Arena. Ja raden av stadionrockare kan göras lång då flera av de stora hellre väljer soliga ostkusten än ett GBG i hällregn.

Senare samma kväll då ett stycke fotbollshistoria återigen skrivits står fotbollsbloggaren Birro på Kalmars bästa pub  ,Lilla Puben, och försöker smälta intrycken. Birro får även om det sitter långt inne erkänna att rymdskeppet San Siro  fått en svensk uppstickare I Kalmar Arena där stjärnor föds och överträffar förväntningarna,.Här har Zlatan satt sin fot liksom resten av våra blågula hjältar, United och Milan står på tur, liksom Campions League... Hoppas jag inte är ensam i stan om att drömma grandiost. Dags att förvalta de storslagna visionerna för nu kan det bli riktigt spännande i vår lilla stad Kalmar...Jag nyper mig i armen när jag passerar gamla Fredriksskans, Jag vaknar upp från min Moonwalk och det doftar vår......Nu väntar jag bara på att arena ska byggas.

You may say that I'm a dreamer But I'm not the only one.

Forza Kalmar



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: