Vin(gligt)

2009-06-16
00:58:09

Lindemans Bin 45 bag in box
Som ett brev på posten, ja likt en bag i boxen. Ordvitsigt värre, småler. Jag fick ett smakprov från Cecilia Levin som arbetar för Lindemans viner.

Solen höll Kalmar i gisslan när jag vandrade till tåget i morse. Jag var något morloken och bedrövad över att behöva sitta inne på ett kontor hela dagen. Efter halvtimmen på tåget kändes det som om jag klimatmässigt gjort en resa från ifnsk björkveds bastu stationerad i öknen till ett obeboligt kallt och kargt landskap a´la Sibirien. Att det kan skilja så mycket på fjuttiga 6 mil. När arbetsdagen är över återvänder jag till ett Kalmar som solen fortfarande lagt beslag på. Det blir en hurtig löprunda på stensö, ja cirka 1 mil totalt innan den osunda oortodoxa livsstilen denna måndagkväll tar över. Det står en Bag-in-box i kylen som skriker efter att bli sönderanalyserad, men inte kan man väl dricka vin en måndag sådär utan orsak. Jag hittar en orsak och sveper ihop en galant middag som förtjänar ett glas vin.

Bag in boxen i kylen är ett smakprov från Cecilia Levin som arbetar med Lindemans viner. Vinet är Lindemans Bin 45 som utsetts till Sveriges mest prisvärda vin i kategorin röda bag in boxviner, av Vinordic Wine Challenge.  Middagen som jag spisar ihop är ett recept från Middagskorgen.se en firma som jag även diktar ihop vintips till varje vecka. I dag är det dags för lök och broccolipaj. En maträtt som förtjänar en smutt av ett vin även en blå måndag.



Lindeman Bin 45 är ett vin som ser dagens ljus i South Eastern Australia. Vinet är en komposition av Cabernet Sauvignon och Shiraz som jag när pajen skriker efteruppmärksamhet i ugnen ser till att hälla upp i glaset. illa kvickt Vilken härlig middag en måndag som denna. Jag sätter mig till bords och klockan har blivit i det närmaste Sportnytt innan jag förförs av första tuggan av pajen och första smutten vin. Dags för att hylla sig själv för att jag höll ut och fullbordade pajen. Jag njuter och ser en ny svensk golfstjärna födas mellan tuggorna. Anna Nordquvist leker upp bollen på green. Snyggt.

Vinet är en lättdrucken historia, Sin lättdruckna karaktär till trots stoltserar vinet med mycket frukt och stor smakrikhet med toner av vinbär, kryddor och vanilj. Jag tror minsann vinet mynnar ut i en trevlig mjuk smak av mjölkchoklad. Ett vin ganska typiskt för landet down under.  I kombination med pajen växer vinet och jag har svårt att hitta något negativt, men kanske är vinet aningen mycket tillrättalagt. Dock inte så mycket som en del australienska viner kan vara. För 269 kronor som boxen kostar får man mycket vin för pengarna och jag förstår mycket väl varför vinet utsågs som bästa röda box. Detta vin sållar sig till skaran av röda boxar som jag kommer att köpa igen. Nästa glas av boxen som jag dricker kommer med stor sannolikhet drickas till Lasagne på squash då det låter riktigt spännande.  När man närmar sig 30 år är det dags att höja ribban lite och njuta mera och visa att man inte är en gröngöling i köket. Denna måndag i ett soligt kalmar med en egenhändigt gjord paj och ett glas vin har kort och gott kännts som ett kungarike för en kram....

Någon kanske kommer undra varför Malin Wohlin,fotbollsfrun hamnat på bilden ovan. När jag fotade vinet så råkade senaste nummret av Jenny ligga framme, Jenny är ett magasin om alla tiders Kalmar. Som ni ser så pryder Malin omslaget. Hon dyker upp lite här och där, nu även på Vin(gligt) då omslaget såg lite somrigt ut så varför inte. Man ska inte tro det blir sommar ifall inte någon sätter fart
Godnatt!
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: