Vin(gligt)

2009-02-19
22:08:28

Varför bloggar inte Hydman-Vallien?
Orrefors Kosta Boda, Glas såsom jag känner dem. I kristider måste de dock förnya sig, utmana och finna nya vägar. Snegla på H&M och bli en snackis igen....
"Att dricka ur ett glas från varumärke Orrefors eller Kosta Boda får mig att uppskatta drycken mer och ger en känsla av finkultur."

En positiv bild av Glasrikets jättar som på sistone naggats i kanten. Av neddragningar åter neddragningar och pengatiggeri som inte lyckades. Målerås och Pukeberg/Zero samt Nybro är de som fortfarande vågar utmana med små medel medan Orrefors Kosta Boda har förvandlats till en glasbranschens SAAB eller en blogg som uppdateras oregelbundet och tappar läsare. Ja listan av liknelser kan göras lång men det jag vill ha sagt är att företaget stagnerat och i mina ögon slutat tänka nytt, stort och fritt, något som stärks av att antalet nyheter är tämligen begränsade och glaset har hamnat ur fokus. Företaget har halkat på efterkälken och googlar man på ordet vinglas så handlar företrädesvis toppresultaten om Riedel, Riedel och åter Riedel. Hur ska varumärke Orrefors och varumärke Kosta Boda ta upp kampen och återfå sitt goda renommé och lyckas skapa en attraktiv identitet kring varumärkena?

Mitt råd är att arbeta fram ett bredare nyhetssortiment, ja bli ett glasbranchens H&M på det sättet lockas folk att köpa mer glas. Något som jag också efterfrågar är lite större fokus på att tänka nytt ja utanför boxen och inte bara tillverka en ny skål, ett glas eller en vas som idag.  Återigen används H&M som exempel då de i dagarna lanserat sin textilkollektion.  och breddar sitt varumärke. Dock har Orrefors Kosta Boda börjat med lampor igen som ljus i mörkret och ett steg i rätt riktning.

Vad som är än viktigare för Orrefors Kosta Boda i jakten att återfå sitt goda rykte och få folk att rikta blickarna mot deras produkter igen är att hitta nya vägar i sin kommunikation. Detta för att sprida en positiv bild kring företaget och inte låta bilden som i det närmaste dödsförklarar företaget ta överhand. Hur ska detta göras?

Min idé för att få igång pratet i positivt ordalag kring Orrefors Kosta Boda är enkel. Låt Hydman- Vallien som har åsikter och är kreativ starta en blogg i vilken en designers vardag i glasbranschen lyfts fram. Ja även andra designer kan börja blogga och bygga upp myten om glaskonsten och sprida en bild som andas nytänk och väcka glaset till liv igen. Låt Glasriket återigen gå i bräschen...
Kommentarer:
#1: Jenny

Snygg blogg!! Synd att jag inte gillar vin bara! ;)

2009-02-20 @ 22:18:36

Tack, Ja synd att du inte gillar vin. Men du är välkommen igen för kanske händer det att bloggens inriktning vidgas och då kanske du hittar något du gillar

2009-02-21 @ 16:30:31
#3: Sofie

En bloggare finns det ju vat fall i Orrefors :-) hehe..

2009-03-17 @ 13:45:46
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: