Vin(gligt)

2012-06-12
21:50:45

Antica Cava Chianti 2011 - en Chianti under 3 euro som bjuder på mer

I närbutiken en "vettig wedge" och tre "glasserior" från Point de Vecchio i Florens stoltserar ett 40-tal Chiantiviner på hyllan jag passerar på vägen till kassan. Där och då bestämmer jag mig för att inhandla några viner. Ett av de viner som fångar min uppmärksamhet är Antica Cava Chianti 2011. Det jag hajjar till för och som får mig att köpa är prislappen. Priset för vinet är löjligt låga 2,95 euro. Jag köper vinet i hopp om att det trots ett pris som mer påminner om vattens ska sopa banan med alla "husets" hemma i Sverige och kunna konkurrera med bra viner i högre prisklasser

Väl hemma i Sverige en blå måndag dricks Antica Cava Chianti 2011 till en enklare rätt och lite choklad. Vinet smakar som en Chianti, dock är tonerna av körsbär, vanilj och örter blygsamma och försvinner bums. Trots sin enkelhet är vinet rätt och slätt gott. Vinet kan mycket väl konkurrera med viner i 70 kronorsklassen på Systembolaget och det smakar rysligt gott i jämförelse med "husets" i Sverige. Detta vin kan lura vem som helst då vinets pris är lägre än dess kvalitet. Slutsatsen är att alla löjligt billiga viner inte är smakar surt rävgift. Mitt hopp besannas.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: