Vin(gligt)

2011-02-15
22:25:13

Langhe Rosso Il Cascinone Castellero, Milan, Zlatan, ja tankar från en lördagkväll

Efter en två timmars promenad i ett sommarland som vägrar att dra undan snötäcket  stundar kvällen. Det är lördagkväll och på schemat står vin- och ostkväll samt Melodifestival. Innan dess tittar vi på matchen mellan  Milan - Parma och jag njuter då det är underhållning på högsta nivå. Inte bara då samarbete Zlatan, Cassano och Robiho andas briljans och klassisk lekstuga utan för att kommentatorn målar in matchen i galanta metaforer. Han upplyser Parmalirarna om att alla hjärtansdag inte är förrän på måndag i hopp om att de ska sluta spela kärvänligt, för att i nästa sekund likna matchen vid krocket. Milan leker med Parma och vinet korkas upp och avnjuts till kex och ost samt mörk choklad med havssalt.

Hade kvällen slutat där och då hade jag bara haft härliga minnen från kvällen. För vad slår väl en kväll med en bra fotbollsmatch, trevligt sällskap, ett gott glas rött och smutt tilltugg. Hade Melodifestivalen ändå varit hälften så bra som kvällen börjat hade jag hyllat låtarna som jag hyllar, Dylan, Winnerbäck, Belle and Sebastian och Talest man on earth. Men där och då går något snett. Låt efter låt går obemärkt förbi, så dåligt,  förutom The Moniker som berörde och var klart bäst. För att rädda upp kvällen avslutades den med oslagbara serien Life Unexpected och ännu en fotbollsmach från Italienska ligan.

Vinet för kvällen var Langhe Rosso Il Cascinone Castellero 2008 för 119 kronor.  Smakexplosionen modell kryddig med toner av körsbär, kaffe och choklad tyckte jag var utsökt till osten. Än bättre blev vinet till chokladen.

Prova du också, men lova mig en sak drick inte vinet till schlagern för det kan dra ned vinets annars så goda smak.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: