Vin(gligt)

2010-10-07
21:41:05

Kravmärkt och kravlöst inleds skördefesten 2010 på Öland med vin och paj

Dolce Vita, det kravmärkta vinet för den låga konstnaden, men svindlande god

 

En vecka har gått sedan låtplågan "Hej hej Monica" äntrade mitt hjärnkontor. Att just denna låt flög på mig där och då beror inte på att min musiksmak fått sig en törn utan på att min sambo kom hem med vinet Dolce Vita som är en komposition av druvan Monica. Startskottet till en vin och pajkväll av sällan skådat slag.

När solen äts upp av något oförklarligt väsen i Kalmarsund styr jag mot Öland ett Öland där det börjar bli dags för en charmig vardagsfest att ta vid istället  för invanda mönster.  Ja leva det ljuva livet. Väl där väntar paj i dubbelbemärkelse på mig. Skinka och broccoli paj till förrätt och Grännapaj till efterrätt.  Kvällen till ära smuttas det ett  jag ett kravmärkt 69 kronors vin från från Italien. Nämligen Dolce Vita som är framställt på druvorna Monica, samt bovali och carignano, Doften är bärig med inslag av sötlakrits. Vinet briljerar smakmässigt med en smakförnimmelse av  slånbär och vanilj som mynnar ut i förföriska  toner  av lakrits. Ett briljant vin helt enkelt och en ny favorit på den del av vinhimmeln där vin inte behöver kosta skjortan.

Som lite kuriosa. Apropå Kravmärkt så är det inte för inte ett vin som uppfyller KRAV dricks på Öland, detta eftersom Öland har i förhållande till sin fasta befolkningsmängd landets i särklass största andel KRAVcertifierade
restauranger – 15 stycken på 25 000 bofasta.

 

På vintermometern här på Vin(gligt) når Dolce Vita upp till snudd på Allgalaktiskt detta då det smakar mer än det kostar. Prova själva och ni lär inte bli besvikna

 

Poggio al vento Riserva betygsätts på Vin(gligt)

 

 

 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: