Vin(gligt)

2010-11-16
21:14:36

Montecillo Gran Reserva 2003, Glöggsmoothie och Radioskugga

Montecillo Gran Reserva 2003, Glöggsmoothie och Radioskugga. Vinet, efterrätten, tv-serigen. Kan ett soffhäng bli bättre?

 

Bakvattnet 20101116. Jag hade nästan helt glömt bort den kultförklarade serien. Men så plötsligt dök den upp i DVD-format och förvandlade vardagsrummet till byn Bakvattnet. Jag pratar om serien Radioskugga som visades på tv sent 90-tal. Magin var kvar....

 

Vinet som avnjöts tillsammans med  Lasagne i realtid under fredagskvällen,  då Linnea bjöd på en störtskön tolkning av Mando Diaos slagdänga Dance with som body, som senare under helgen även spelades i Ring så spelar vi, var Montecillo Gran Reserva 2003, en kraftfull rioja som föll både mig och min sambo i smaken. Vi diggade till de förföriska tonerna av nypon, körsbär och cederträ som vinet bjöd på och hade om så gott gärna tryckt på repeat när flaskan "tystnade", tömts på innehåll. Ett smutt vin från Rioja för 199 kronor.

Det lackar mot jul vilket sakta men säkert börjar ta sig i uttryck i olika former. I Lördags när det var dags för helgens skönaste soffhäng trollade min sambo ihop en Glöggsmoothie som skapade julstämning trotts att termometern visade på 10 grader varmt. Här kommer receptet.

 

Glöggsmoothie
Till 2 glas behöver du:
1 dl yoghurt
(med honungssmak)
1 dl mjölk
1 dl vaniljglass
½ dl glögg
ev. hackad mandel och skumtomtar till garnering

Mixa allt väl och häll upp i glas. Toppa med lite hackad mandel och en skumtomte.

 

 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: