Vin(gligt)

2010-03-04
21:21:58

Är bourgognevin framställt av Pinot Noir överskattat?

Pommard 2007 en skapelse av Albert Bichot, ack så gott, men är det överskattat?

Viva la france. I en helt annan del av världen går folk omkring på en strand i badtofflor medan jag och mina vänner flyr vinterkylan i Kalmar och det bara 2 veckor innan den Allsvenska premiären. I år ska vi ta hem det Kalmar...Vi flyr ned i en källare och där finns vi och vin och 1700-tal.

 

Vinprovning och kvällens tema är Frankrike. För att vara vinbloggare är jag påtok för dålig på viner från det landet, Jag försöker med mumbo jumbo modell storartat att dölja min okunskap. Jag tror jag lyckas och kanske har jag underskattat min kunskap på franska viner då jag med ens lyckas pricka rätt på Malbec från Cahors samt en i det närmaste sagolik Bordeaux. Mer lost är jag på vinet som visar sig vara en Bourgogne. Detta kanske mest då jag sällan hamnar i Bourgonge utan mycket hellre i Vino Nobile de Montepulciano, Toscana Italien. Borde nog bryta mönster för detta Bourgogne är utan vetskap om ursprung, pris och druva ett riktigt spännande vin som faller mig i smaken. Vinet heter Pommard 2007 och jag liksom faller lite pladask för dess förföriska toner av sommarens ljuvligaste dagar, då det bjuds på hallon, smultron och en gnutta lakrits. Vinet kostar 249 kronor.


Någonstans där och då håller jag tyst om min tilldragelse till vinet. Detta då experten som håller i provningen framför att en Pinot Noir från New Zeeland är mycket bättre och att Bourgongeviner är aningen överskattade då de oftast har ett högre pris än de borde. Kanske är det så och jag har inget argument att komma med då min erfarenhet av Pinot Noir från "landet där Sagan om Ringen" spelades in är obefintlig. Plötsligt är så när som alla i vinprovargänget inne på linjen om att vinet är överskattat och inte riktigt är värt 249 kronor. Men men jag faller inte för grupptrycket utan kommer troligen köpa vinet igen. Då för att jämföra med ett vin från Nya Zeeland.  Är det någon som har något på listan. Ett gott Pinot Noir från Nya Zeeland är vad jag är ute efter.

Är Bourgognevin överskattat?

Kommentarer:

1. Det heter Pommard.

2. Pinot från NZ är inte bättre, de är annorlunda.

3. Bra pinot är alltid dyr oavsett var de kommer ifrån.

4. Prova Beetlejuice från NZ. Helt OK.

2010-03-04 @ 21:49:47

Tack för tipset. Jag ska prova Beetlejuice från NZ.

2010-03-04 @ 22:36:12

Du dyker inte upp på Hamnkrogen på lördag?

2010-03-04 @ 23:19:24

Får se någongång under våren ska jag i allafall dyka upp på Hamnkrogens provningar

2010-03-05 @ 09:16:51

Synd. Ska hålla bordeauxprovningen där imorgon.

2010-03-05 @ 11:13:25

Spännande, vad gör du när du inte håller provningar och bloggar?

2010-03-05 @ 18:47:27
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: