Vin(gligt)

2009-09-27
23:23:44

Vadå Bordeaux, När öländska vingårdar rockar...
....tankar från den klimatsmarta vinresan till Wannborga Gård.

Klimatsmart vinresa över bron

Sommarens skratt har sedan länge ekat bort. Vi styr bilen mot solen och vindarnas ö. En ö där grönskan bytts ut mot ett skimrande hav. En sommarö som pyntar för snö. Ett Öland som torde gapa öde. Istället för ödesymfoni råder det rusningstrafik på ölandsbron. Sommarens skratt verkar för helgen i skördetid hittat tillbaka till Öland. Campingplatserna gapar inte längre tomma. Vi styr vår etanolbil mot Borgholm och längre än så.  Passerar Köpingsvik och  svänger av 136:an där det står Wannborga vingård.  Tror jag slumrar till en millisekund och drömmer mig bort för plötsligt känns den lantidylliska vägen på Öland som en skumpande väg vilken tar oss till en gård som bjussar på högtravande Bordeaux. Jag har inte drömt för Wannborga är som vilken fransk vingård som helst modell mindre, enligt utsago från min vän som själv är i vinbranschen.  Vi har på detta sätt gjort en stor tjänst för miljön och valt bort Bordeaux för Öland. Klimatsmart...

Wannborga Vin och Lamm...

Vi tar oss till fots över 136:an till vinodlingen. Under klarblå himmel och Ölands sol  traskar jag runt ett tag smått lyrisk.  Känslan som fyllt mitt sinne landar i en slogan för denna och den andra vingården som jag vet ligger i Beteby. Vaddå Bordeaux, när öländska vingårdar rockar.  Istället för några 100 mil har vi åkt fjuttiga 4 under vår vinresa. Där och då känns det betydligt mer exotiskt med en svensk vingård.  Vi är som sagt lyriska över odlingarna men kommer samma känsla vara intakt då vi avsmakat viner från gården?

Den förutfattade meningen om svenskproducerat vin som jag bär med mig från folk som sällan gör men alltid tycker, som aldrig druckit svenskt vin, lyder surt ja något som i det närmaste liknar något som är blandat med vinsats som fått jäsa i någon vecka eller två i en studentlägenhet. Så fort jag får in glasen med ett vitt samt ett rött vin, doftar och smakar av inser jag att jag aldrig borde lyssnat på veta-bättre-typerna, för båda vinerna är bra och goda. Inte blaskiga, inte håglöst saftiga utan smakrikt spännande. De får mig att ännu en gång landa i min slogan. Vadå Bordeaux, När öländska vingårdar rockar. FinareVinare har mer grundligt ägnat sig åt att analysera vinerna från Wannborga även om det var några år sedan de var där...

Vi vandrar ut från Wannborga tomhänta eftersom gården enligt svensk alkoholpolitik ej får saluföra sina viner på gården. Vilket är synd och aningen konstigt.  Vad däremot ingen kan ta i från mig är att jag blivit en vinupplevelse rikare.

Tror inte folk skulle dricka mer vin bara för att Wannborga skulle sälja från gården utan snarare skulle det innebära att få upp omgivningens öga för närproducerat. På Systembolaget i Borgholm går det att köpa vin för 54 kronor medan Wannborga ligger i segmentet 300 kronor och uppåt.

Något som är synd när vi är på gården är att vi inte får någon djupare info om vad vi har i glasen, vidare är det stört omöjligt att få info på hemsidan kring vinerna som vi druckit. Men vad jag förstår så finns inte de viner vi druckit att få tag på förutom i form av ett smakprov på gården eller om någon restaurang råkar ha Wannborga på sin vinlista, synd det då jag verkligen gillade vinerna. Hoppas att det kommer. 

Följande drycker kan köpas på Systembolaget i Borgholm eller beställas på beställningssortimentet
Beställnings nr.
7000602, DrucDigestiv
8630602, DruvAvec
8672802, Ölands Fläder
8637202, Ölands Ak

Det var allt jag hade från den klimatsmarta vinresan för den här gången, nästa gång jag kör över bron i syfte att besöka en vingård svänger jag direkt höger efter bron söderut mot Håks gård i Bete by. En annan producent av vin på Öland.


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: