Vin(gligt)

2009-09-16
00:07:57

Om Montecillo Crianza, oväntat besök och Slumdog millionaire

Om Montecillo Crianza, oväntat besök och Slumdog millionaire

Strålkastarmörker, kändes som jordens undergång där och då i fredags när SJs hemsida vittnade om att tåget som skulle ta mig hem från jobbet var tokigt försenat. Allt ordnar sig efter en stund då en trollhättemoped susade mot Kalmar och skog bytes mot hav. Jag kände mig vid liv igen. Fredagskvällens oskrivna tema; flykt in i bortomland i lägenheten i Kalmar och bara njuta av god mat, gott vin och en bra film. Facebookstatusen som under kvällen växte fram till tidernas kortaste inlägg här på bloggen skvallrar om vad det blev i mat, vin och filmväg.

"slumdog millionaire, kryddbiff, potatisgratäng , krämig svampsås och ett glas vin"...

Någonstans dessförinnan har en vän från förr sett min status på facebook, bjuder tydligen in sig själv och ringer praktiskt taget när vederbörande står utanför min dörr och det är omöjligt att neka.

Vinet för kvällen är Montecillo Crianza en Rioja som tatuerar min gom med vaniljtoner i kryddigtappning. Dessvärre är det bara en gnuggis, ja en sådan tatoo som lossnar efter en stund. Hade eftersmaken haft en bättre längd hade det här vinet övertygat änn mer. Nu gör det sitt jobb men bjuder inte på mer finesser än så.

Där och då till kryddbiffen, potatisgratängen och den krämiga svampsåsen känns det här vinet dyrare än 84 kronor.  Å nej vad gör ni dricker ni upp mitt 84 kronors vin! utbrister jag ironiskt och alla gapskrattar då det är ett inbördesskämt som  myntades för att beskriva en dålig dejt för x antal år sedan. Summa sumarum så var dejten i efterhand så dålig att det inte ens var värt att offra ett 80 kronors vin på den.  Gosse om vi skrattade. Kvällen avslutas med Slumdog Millionaire, en riktigt underhållande film om grabben från slummen i Bombay som kammar hem storvinsten i "Vem vill bli miljonär". Kommer och tänka på en winnerbäck rad när jag ska återge filmen, ligger liksom i tiden då winnerbäck är skivaktuell och toppade det 1000 Tracks. "Den vinner som är trägen den förlorar som ger upp". För där och då kunde den där killen givit upp och aldrig fått det han drömt om och jagade efter. Hmm något långsökt men helt klart en bra film, med tårdrypande lyckligt slut

Godnatt vart du än är
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: