Vin(gligt)

2009-09-22
00:06:05

Josmeyer Les Pierrets Riesling 2004 & Martin Arndorfer Riesling, Strasser Weinberge 2006
"Vin speglar livet, det förenar människor och uppmuntrar dem att träffas."

I inlägget rubricerat "Riesling on my mind" berättade jag att jag hade två vänner från GBG på besök. Vinerna de bjöd på till tokhet Thaimat var Josmeyer  Les Pierrets Riesling 2004 & Martin Arndorfer Riesling, Strasser Weinberge 2006. Viner som kostar 216 kronor respektive 285 kronor.  Två superba viner, men med helt olika egenskaper. Det ena smörar som värsta trubaduren som kastar sten på en dams fönster, sätter sig utanför och sjunger Kents låt Utan dina andetag. Det andra vinet är mer uttrycksfullt bjuder på vilda inslag, ett uppcomming vin som sprudlar i sitt utryck. Har jag gjort er nyfikna nu? Undrar ni vilket vin som är vilket?

Josmeyer  Les Pierrets Riesling 2004 Alsace. Frankrike

Josmeyer Les Pierrets Riesling 2004 bjuder på en frisk smak av honung och citrus. Till den heta maten är detta vin superbt. det känns som en sammetslen kram, som en lugnande sång. Det är i klartext ett vin som gör maten godare och tillför den en ny dimension. När första svettpärlan dryper ned för min panna hade det känts hopplöst utan Josmeyer. Det smörar för thairätten till den grad att kryddigheten dämpas och får smak istället för att enbart frambringa en sönderbrännande känsla.

När maten är uppäten och vinet dricks på tuman hand så gör sig vinet inte lika bra, smaken blir för smörig. Kanske faller omdömmet lite eftersom jag numera förknippar en i mitt tycke riktigt färglös låt med vinet. Just när jag ska smaka vinet utan mat till så är det någon som till mitt förtret avbryter de trevliga samtalsämnena med Idol-Olas Nathalie. En låt som kan dra ned intrycket på det bästa av viner. Så tror jag blir fallet här. Drick detta vin till smakrik mat. Har du inte mat till vinet så köp något annat. 215 kronor är värt att lägga på vinet om du har en riktigt smakrik rätt av fisk, skaldjur och fågel till. Som ni förstår var det här vinet det smöriga av de två.

2006 Martin Arndorfer Riesling, Strasser Weinberge Österrike, ett vin som överraskar bjuder på wow-inslag ja riktigt spännande

Martin Arndorfer Riesling, Strasser Weinberge 2006 doftar ljusa citroner och mineraler. Smaken är spännande mångfacetterad, Wow, men beskrivs bäst i ord såsom en mycket väl avvägd blandning av citrus, framfusigt vin som förmodligen är ett bevis på den unge vinodlarens entusiasm, Vinmakaren är blott 26 år. Mineraler rakt från urberget som övergår i en  lång och följsam lime finish.  Till skillnad mot Josmeyer gör det här vinet inte något gott intryck till den kryddstarka maten. Där Josmeyer försökte stävja matens hetta försöker Martin Arndorfer istället besegra och ta över smakmässigt. Detta gör att maten och vinet skär sig.

När vinet sedan dricks utan mat visar vinet upp en helt annan sida. Det här vinet har verkligen stor potential, det underhåller och överraskar. Ett riktigt gott och spännande vin helt enkelt detta vin tar över showen och får Josmeyer att framstå som en vän som inte vågar leva livet. Martin Arndorfer är min nya stjärna på Rieslinghimmeln om ändock lite väl dyr för att drickas ofta. Än sålänge har vinet ej dykt upp i systembolagets sortiment men jag hoppas att det gör det så fler får chansen att smaka ett urgott riesling.

Kvällen efter vinerna fortsatte ut i natten, Harrys i Kalmar och gissa vilken låt de spelar där ja jag håller att smälla av och mitt musikfinsmakarhjärta slutar för en stund att slå. Det spelas Nathalie framförd av Idol-ola...hmm Tror jag måste ut och sprida min goda musiksmak i guldstaden Kalmar.

Godnatt


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: