Vin(gligt)

2009-09-02
21:06:06

Även du min Brunus....
Jag lovade igår att jag idag skulle lyfta fram och presentera vinet Brunus 2006 djupare. Jag omnämnde vinet i mitt inlägg September = nytt på vinfronten, skrivet för någon dag sedan. Strax därpå hörde produktansvarig på Grapestyle Scandinavia, som importerar hit vinet, av sig genom ett mejl där han ger fördjupad information om vinet Brunus 2006. Som jag nu delar med mig av Här kommer informationen om Brunus 2006. Jag lyfter här inte fram några smakbeskrivningar, utan de återkommer jag till då jag verkligen har smakat vinet och då struntar jag i om jag fått info om vinet innan. Det bir väldigt faktamässigt, för kalenderbitaren.....

vin från spanien och katalonien

Produktnamn: BRUNUS 2006
Pris i butik: 139 kr
Producent: Portal del Montsant
Odlingsområde: D.O. Montsant, Spanien
Jordmån/Jordart: Kalkhaltig lera
Druvsorter: 60% Carignan 25% Grenache 15% Syrah. Carignan och Grenache kommer från 35-åriga vinstockar och Syrah från 15-åriga stockar.
Storlek på vingården/vingårdarna: Druvorna kommer från 7 olika vingårdar om 1-2,5 hektar. Totalt 14 hektar.
Skörd, datum, metod och avkastning: Manuell skörd mellan 20 september och 15 oktober. 3500 stockar/hektar med en avkastning på 6000-7000 kg/hektar.
Vinifieringsteknik: 3 dagars kall maceration före jäsning. Jäsning på ståltankar vid max 25-26 grader.
Därefter malolaktisk jäsning på ståltankar.
Lagring: Cirka 8 månader på franska- och amerikanska
ekfat. 50% av vinet på

Nu återstår bara den viktigaste frågan: Är det här vinet gott?

 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: