Vin(gligt)

2009-10-23
23:38:23

Helgens vin: Couvent des Jacobins Bourgogne Rouge

 

Couvent des Jacobins Bourgogne Rouge  och modehuset Kalmar. Helgens vin i förgrunden och Kalmars nya shoppingcenter i bakgrunden. Tänk om livet vore lika smutt. Gott vin och en småstad i förändring och jag är mitt bland det

 

Det susar I säven då höstvindarna städar och pyntar för snö här i Kalmar. Lägligt då att föreslå ett vin från Frankrike och Bourgogne som bjuder på sommarens sista smak. Närmare bestämt ett ljust rödblått vin framställt av druvan Pinot Noir. Couvent des Jacobins Bourgogne Rouge.

Doften är kryddig och attraherar med sina inslag av både jordgubbar, hallon och vanilj. Jag sa att vinet bjuder på sommarens sista smak vilket det bokstavligen gör då dess kryddiga smak förgylls med toner av jordgubbe och skogshallon. En smak som blir ännu bättre då viss örtighet och vaniljtoner tar vid. Vinet kostar 115 kronor.

Idag har jag förutom att jobba besökt det nya modehuset ute vid Ikea i Kalmar, ja den lilla charmiga kuststaden där jag huserar.  Det var nästan så att jag behövde gnugga mig i ögonen för gosse vad folk som hittat dit. Hade jag fått en krona för varje bil jag räknade in på parkeringen så hade jag haft månadens hyra betald och ändå fått pengar över. Väl inne på det nya köpcentret kändes det som att promenera i ett Nordstan modell trevligare än originalet. Kvällen har varit en enda lång väntan på Cirkus Möller, ja i vart fall sedan kvällsfikat med mor och far blivit kvällsfotogen. Ja nu tar jag helg på allvar. Imorgon blir det träning, handling samt vinprovning.

Det är rock att bo i Kalmar...

 

 

Kommentarer:
#1: åsa

visst rockar det att bo i kalmar.. The place to be.. :)

2009-10-24 @ 01:01:46

Precis:)

2009-10-24 @ 11:28:41
#3: Karin

Hej Mikael!

Hittade hit av en slump från Matbloggsprisets hemsida, grattis i efterskott!

Hoppas allt är bra, jobbar du kvar på Emmaboda glas?



Må så gott, Karin

2009-10-24 @ 22:29:30

Hej! Jag gillar verkligen din sida och jag gillar verkligen vin. Det är intressant att läsa vilka viner du rekommenderar. Själv drack jag det godaste vin jag någonsin druckit förra helgen: Domini Veneti (23050). Kostar lite (ca 180 kr) men är väl värt varenda krona!

2009-10-25 @ 14:25:42

Hej karin!



Tack, ja jag jobbar kvar på Emmaboda Glas och driver denna blogg som ett kul hobbyprojekt

2009-10-25 @ 17:58:33

Esperantistino!



Tack, det är verkligen glädjande att du gillar min sida och vin. Det får en att fortsätta skriva om vin och leta fram mer vin att tipsa om. Tack för tipset jag ska ta en provsmakning på det vid tillfälle...

2009-10-25 @ 18:01:33
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: