Vin(gligt)

2009-11-16
23:58:40

I tidningen Barometern å´de då va - Panelen Mat & Vin
Om det gått er förbi så ingår jag i Panelen för Mat & Vin i tidningen Barometern. Med jämna mellanrum svarar jag på några aktuella frågor i ämnet. I Lördags var det dags igen. Jag presenterar mina svar nedan för er som inte tagit del av dem redan.

 

Vilken är din favoritkrydda och hur använder du den?

Kardemumma har återtagit tronen i min kryddsamling, men konkurrensen är benhård. Jag är tämligen orientalisk i mitt användande av kryddan, då jag använder den frekvent i maten. Klyftpotatis till exempel är ett snäpp vassare om de kryddats med kardemumma.

 

Vilken pryl i köket klarar du dig inte utan?

Espressomaskinen eftersom jag använder den först och sist på dagen.

 

Hur ofta bjuder du hem folk på middag?

Tämligen frekvent. En till två gånger i månaden. Oftast blir jag bortbjuden på middag då mina vänner, förutom några undantag, regisserar sina liv längre i förtid än vad jag gör. Bjuds det hem folk så är det oftast för en fika eller något lättare tilltugg på spontan basis.

 

Hur ser en lördagsfrukost ut för dig?

Under sommarmånaderna så består lördagsfrukosten av kaffe och en briljant brie-skinksmörgås på golfrestaurangen, eftersom jag och mitt sällskap brukar vara uppe tidigt i ottan för att spela en runda golf. Om jag är hemma så består vanligtvis den till stora delar av samma inslag som vardagsfrukosten, nämligen espresso och havregrynsgröt och blåbärssylt. Dock kan ett ägg och en fralla smyga sig in under lördagen om tid finns.

 

Funderingen som dök upp efter jag läste mina svar i tidningen var huruvida Kalmars alla livsmedelsbutiker kommer att sälja mer Kardemumma än brukligt de närmaste dagarna. Jag behöver inga svar men hänger med när tanken far...

 

 

 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: