Vin(gligt)

2009-12-05
14:41:42

Zinfandel, Pluras Pannbiff och Manchester Orchestra

Pinot Noir, Plura och jämngrå himmel över Kalmar



"Nu blev det kvälla".
Ett citat från Ronja Röverdotter framfört av en rumpnisse beskriver det rådande vädret av idag i Kalmar på ett ypperligt sätt. Dagen har inte klivit upp och sparkat undan det skymningsgråa molntäcket ännu trots att klockan är två på dagen. Kändes som skymning redan vid gryning en dag som denna. Dags att liva upp och få dagen att spraka, en dag som hittills varit en enda lång fika.

Framåt kvällningen ska en superb middag förtäras. Om allt slår rätt och mina tankar kring vin och menyval försannas så kommer den här kvällen påminna om en resa med 3:ans spårvagn genom ljuva livet. Som ett skratt i en tafatt samhällsdebatt. Vart kvällen bär av därefter är det ingen som vet, kanske ut i natten eller framför televisionen...

Middagsvalet blir Pluras Pannbiff med lök. Plura från Eldkvarn. Vad jag har fått beskrivet för mig ska den vara så god att de riktigt smälter i munnen. Till det har jag valt ett vin i budgetklassen som jag hoppas och tror samt har på känn ska frambringa samma känsla. Där och då ska det kännas som om att sitta på treans spårvagn genom ljuva livet,  ja precis som titeln på en av Pluras bästa låter.

Vinet jag valt är Cline Zinfandel, ett kaliforniskt vin för 89 kronor som jag hoppas lyckas frambringa den där smältande känslan. Vinet bär en röd färg med tegelnyanser. Doften är stor ja snudd på storslagen med inslag av körsbär och nougat. Smaken på vinet är lika inställsamt god som Pluras pannbiffar med sin kryddighet och förföriska toner av choklad, körsbär och vanilj. Tillsammans är vinet och pannbiffarna en briljant kombination.

Dagens låt som fått mig att hålla mig över ytan denna genommulna dag, fått mig att slita mig från soffan, gå ut på stan för att fika samt träna är "I Can Feel a Hot One"med Manchester Orchestra.....



Ha en bra kväll
Kommentarer:
#1: Anna

Hej!



Jag tänkte fråga lite råd här. Jag är nyblivna 20 och ska ha första släktkalaset i min nya lägenhet i helgen. Självklart vill man ju imponera med vinet, men vad ska jag köpa? Jag vill ha ett gott men billigt vin som passar bra till en buffé bestående av mycket lax, kyckling och vegitariskt.



Vore galet gulligt om du gav mig en hand:)

2009-12-07 @ 09:14:11

Hej Anna!



Till buffén som du beskriver den skulle jag helst se ett vitt vin. Mina förslag är något av följande vin.



Georg Breuer Riesling Sauvage (nr 5899) kostar 115 kronor på Systembolaget.



Jules Muller Gewurztraminer Réserve (nr 6702)kostar 102 kronor på Systembolaget.



Är jag till någon hjälp?

2009-12-07 @ 22:10:54
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: