Vin(gligt)

2009-08-29
20:02:56

Hallå Merlot!
För första gången på länge hade jag en vattentät plan gällande inköpet inför veckoslutet på Systembolaget, planen hade namnet "Hallå Merlot". Jag skulle gå in på Systembolaget rafsa åt mig en flaska, ja bara en flaska, av Zenato Merlot, och under helgen få njuta av en tidlös klassiker i all sin enkelhet till en passande middag. Zenato Merlot eftersom jag ertappat mig själv med att inköpen på systembolaget varit av allt mer pretentiös karaktär den senaste tiden. Det har varit nya druvkombinationer, från spännande distrikt som inköpts spontant. Sedan har dessa till andras förtret aldrig ,med några få undantag, varit perfekta till det tilltänkta ändamålet. Ibland har det gått så långt att nya ingredienser till middagen  har fått köpas in i efterhand för att passa vinet som köpts bara för att någon måste prova det som är nytt och spännande. Det har druckits 400 kronors vin på fest till lösgodis, bara för att tillfället gavs att smaka ett nytt vin. Kanske dags att  börja planera bättre, eller rättare sagt landa lite och återvända till vinerna som fick upp mitt  intresse för vin. . Som att på något vis resa hem, eller för att dra paralleller till musiken återvända till tidiga skivor med Staffan Hellstrand efter en 10-årig lång resa i indiésvängen.

Nåväl. Väl inne på Systembolaget i centrala Kalmar raserades planerna för väl på plats kunde jag inte motstå lappen som löd "tillfällig i butik" under en av flaskorna i butiken. Jag slogs mot valet att antingen gå på ett säkert kort Zenato Merlot eller testa det tillfälliga vinet i butiken. En fight som inte varade särskilt länge. Resonemanget som utmynnade i att jag måste köpa det tillfälliga vinet framför Zenato Merlot som alltid finns i butik segrade. Zenato går att köpa whenever....

Det vin jag kom hem med var  Mora Negra 2005. Ett Argentinskt vin från Tulum Valley.

Nästa vecka får plan "Hallå Merlot" gå i lås
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: