Vin(gligt)

2009-04-02
22:41:53

vintips - Vin till bål
Varning - är du emot vinmisshandel så vänligen sluta läs här, småler. Jag vet, vinskribenter liksom vinbloggare i vårt avlånga land kommer med stor säkerhet ta avstånd från detta inlägg som kommer att behandla en tradition från studietiden som jag och mina studiekamrater delar. Men livet är inte alltid Bordeaux eller Toscana. Nåväl, traditionen går ut på att när vi ses på vårkanten eller på sommaren  ska blanda till ett vinbål,. En tradition som infaller en gång varje år . Något recept på bålet existerar inte utan det blir som det blir. Rådande kreativitet vid inköpstillfället av ingredienser får styra. Därmed kan jag bara tipsa om de vin som vi brukar använda oss av när vi träffas för bålfest. Traditionen tog liv inför en studentfest i närheten av bron till solen och vindarnas ö. När vi skulle göra våra inköp inför festen slog det oss att det var länge sedan vi drack bål och att vi skulle bryta mönstret av blandpåsar med öl eller något smutt vin.

Vinbål

För att blanda bål såsom bilden ovan, tagen i Umeå förra sommaren, så brukar vi utgå från följande Vin. Husets vita - halvtort vin med smak av päron och äpple. Eller Amfora Sauvignon Blanc - Boxvin som sägs smaka som en fruktsallad gjord på banan, päron äpple och melon.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: