Vin(gligt)

2009-04-03
20:19:59

Le Cupole, Pasqua Amarone eller Château de Bel-Air till lördagens bjudning?
Imorgon är det bjudning i Kalmars kanske tavelberikaste lägenhet i förhållande till antal kvadratmeter. Gästerna står för tilltugget. Så det enda ansvaret som tillfaller mig är vinvalet. Något som kan få en att ligga sömnlös. Skämt åsido, men beslutsångesten är påfallande stor. Jag har valt ut tre flaskor som jag tänker lägga på kylning och sedan får valet ske utifrån om de bästa argumenten för att dricka ett vin just imorgon dyker upp för det ena, det andra eller det tredje  alternativet. Hur valet än faller så är det ett val mellan Frankrike eller Italien. Eller för att bryta ned det ytterliggare en kamp mellan Toscana, Valpolicella och Bordeaux. De viner jag har i åtanke är Le Cupole 2005, Pasqua Amarone 2002 eller Château de Bel-Air 2000.  Le Cupole är inköpt genom vinkällaren Grappe, Carl-jan Granqvist´s vinklubb och Château de Bel-Air 2000 i höstas vid ett tillfälligt släpp. Pasqua Amarone 2002 lyser med sin frånvaro på Systembolaget. Jag har kommit över vinet genom VinSajten.com. Detta inlägg skriver jag med förhoppningen om att det ska göra valet mellan vinerna lättare. Här följer en genomgång av vinerna....

Le Cupole 2005, Toscana

Le Cupole 2005. Tenuta di Trinoro Toscana, Italien. På Carl-Jans Granqvist´s vinklubb beskrivs vinet som ett  kultvin från en av Italien och vinvärldens verkliga superstjärnor. Vinet är en komposition av följande druvor;47% Cabernet Franc. 32% Merlot 12% Cabernet Sauvignon 3% Petit Verdot 4% Cesanese 2% Uva di Troia. Vinet beskrivs av Grandqvist´s vinklubb såsom Ett vin med ung, kryddig doft med mörk svart vinbärsfrukt. Fyllig smak med koncentrerad frisk mörk frukt. Robusta tydliga tanniner. Modern och klassisk på samma gång. Lång eftersmak. Kommer att utvecklas med lagring 3-5 år. Kostar 289 kronor. Jag har inte tidigare druckit vinet.

Pasqua Amarone 2002, Della Valpolicella

Amarone Pasqua produceras av Vigneti e Cantine Pasque som ligger i den norra delen av klassiska Valpolicella-dalen i Italien. Vinet är en komposition av följande druvor; Corvina 65%, Rondinella 25%, Negrara 10%. Om detta är en hyfsad Amarone framgår ej i mitt korta googlande, Är det någon som vet något mer om vinet? Jag får ta och dricka det någon gång.

Château de Bel-Air Bordeaux Lalande de Pomerol Frankrike

Château Bel-Air-Ouÿ 2000 Bordeaux, St Emilion Grand Cru, Frankrike. En komposition av följande druvor; Merolot (70 %), Cabernet Franc (25 %) och Cabernet Sauvignon (5 %). Detta vin har jag druckit vid tidigare tillfälle. Vad jag minns av det tillfället var att det direkt lämnade ett galant avtryck i mitt centra för registrering av doft och smak. Vad det nu ska betyda, jag får nog ta och uppdatera minnet. Vinet kostade vid inköpstillfället 285 kronor

Vilket vin skulle du dricka imorgon om du skulle välja mellan dessa viner? Skriv och berätta....
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: