Vin(gligt)

2009-04-06
23:17:38

Första gången jag greppar en grappa....
muller thurgau heter druvan denna Grappa är gjord på


Grappa är en italiensk spritdryck (ett brännvin) gjord genom att man pressat druvrester, kallat vinaccia, från produktionen av vin. Alkoholhalten ligger normalt mellan 40 och 50 procent. Ursprungligen var det ett sätt att ta vara på spill från vinproduktionen. Under en lång tid sågs grappa som en dryck av låg kvalitet, men på senare år har den förfinats och kommersialiserats. Detta innebär inte att all grappa idag är god, eller av bra kvalitet – långt ifrån. Så Beskriver Wikepedia drycken. En dryck som tidigare gått mig förbi. Alla beskrivningar jag hört om hur illa den här drycken smakar har liksom fått mig att avstå. Tills nu. Då en av de inbjudna i lördags hade med sig en flaska grappa. Helt i linje med det italienska temat som Grappan bidrog till att skapa

Uve d' Alexander Grappa gjord på den ursprungligen tyska druvan Müller-Thurgau, smakade inte i närheten av så negativt som  bilder av Grappa som jag skapats i mitt medvetande. Dock måste jag säga att jag hellre dricker Jäger eller något annat när det skall snappsas. Hmm inte helt säker på huruvida Grappa skall snappsas men det är tämligen starkt. Nu har jag i vartfall smakat och jag har lite svårt att utröna om jag tyckte det var fågel eller fisk. Jag är kluven då det känndes som om det både fanns inslag av god karaktär och det bittra aningen beska lite sura som inte landade rätt i min mun.... Jag skulle nog inte köpa det själv om man säger så utan det är dock helt ok att bli bjuden på i måttliga mängder....
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: